Alles over de nieuwe economie onder één dak.

Fundamentele analyse

Phantasma Chain: nieuwe generatie blockchain voor contentdistributie

Onze beoordeling, de LC-rating

Richard Evertse
Richard Evertse & Peter Slagter

Veel mensen delen persoonlijke data en content met derde partijen. “Gratis”, maar op de achtergrond wordt er geld aan je verdiend. Phantasma wil de controle teruggeven aan gebruikers. Hoe? Lees meer in onze fundamentele analyse van Phantasma.

Wat is Phantasma?

Phantasma wordt neergezet als complete oplossing voor gedecentraliseerde contentdistributie. De belangrijkste kernwaarden zijn privacy en eigenaarschap: de eindgebruiker moet de volledige controle hebben over wat hij met de buitenwereld deelt.

Je kunt Phantasma als één van de vele blockchainplatforms zien waarop smart contracts uitgevoerd kunnen worden. Maar volgens Phantasma is het meer. Door het ecosysteem rondom decentrale applicaties te voorzien van slimme tools, moet het een one-stop shop worden voor contentdistributie.

Het behalen van dat doel, leunt op de volgende peilers.

Phantasma Chain

Phantasma Chain is de naam van het blockchainplatform die als motor dient voor alle functionaliteit die nodig is om aan Phantasma's doel invulling te geven. De eigen dapps draaien erop, en het is de verbindende schakel tussen dapps die draaien op andere blockchainplatforms.

Om het leven van gebruikers makkelijker te maken, gaat Phantasma automatisch tussen verschillende valuta converteren. Dat gebeurt via de exchange Nash, een belangrijke partner van Phantasma.

Om mensen de mogelijkheid te geven content te delen, zijn er dapps nodig. Decentrale applicaties die draaien op Phantasma Chain. Het business model van Phantasma staat of valt bij de hoeveelheid dapps die beschikbaar zijn voor de eindgebruiker. Daarom wordt er veel tijd gestoken in het ecosysteem rondom decentrale applicaties. Zonder dapps geen gebruikers, en zonder gebruikers geen adoptie van het grote publiek.

SOUL is de hoofdvaluta van Phantasma Chain. Het dient als brandstof voor de hele infrastructuur, net zoals ether die rol vervult voor Ethereum. Op dit moment is het nog een NEO-token (NEP-5). Na de lancering van Phantasma's mainnet kan het token worden ingewisseld voor echte SOUL-munten.

Het consensusmechanisme van Phantasma Chain is een Proof-of-Stake-variant. Het netwerk ondersteunt masternodes en heeft diverse mechanismes ingebouwd om de veiligheid van het netwerk te verhogen en de schaalbaarheid te vergroten.

Phantasma App

Phantasma wil gebruikers de mogelijkheid geven om de beste dapps te kunnen gebruiken, onafhankelijk van of zo'n dapp gebruikmaakt van Phantasma of niet. Phantasma stelt dat het op dit moment lastig is om dapps te vinden, zeker over alle platforms heen.

Daar hebben ze wat op bedacht: Phantasma App. Met een mobiele applicatie kan de gebruiker zijn favoriete dapp makkelijk en eenvoudig gebruiken. Het nummer 1 doel van de app: gebruiksgemak. Het is de deur niet enkel naar Phantasma-dapps, maar de deur naar alle dapps, onafhankelijk van de onderliggende technologie.

Het is nog onbekend hoe de mobiele app precies gaat werken. Is het enkel een dapp-browser? Of wordt het geïntegreerd met andere onderdelen van Phantasma's platform? Voor Phantasma is de mobiele app een belangrijke peiler - het onderscheidt het project van anderen. Het is een andere invalshoek, waarmee ze zichzelf kunnen positioneren als verbinder, in plaats van concurrent van andere blockchainplatforms.

Phantasma Marketplace

Phantasma Marketplace moet de plek worden waar ontwikkelaars en contentmakers hun producten en diensten kunnen verkopen. Daarnaast moet het mogelijk worden andere digitale producten te verhandelen via de marktplaats, zoals fysieke producten en diensten, maar ook digitale “in-game” items. Technisch zijn die items Non-Fungible Tokens (NFT). Tokens die iets unieks vertegenwoordigen en daarom als digitaal eigendomsbewijs dienen.

De marktplaats fungeert dus ook als exchange voor NFT's. Als voorbeeld kunnen we naar Phantasma's eigen dapps Nachomen kijken. Alle Mexicaanse worstelaars in het spel zijn een NFT, en kunnen verhandeld worden in de marktplaats. Omdat items zeldzaam (kunnen) zijn, kan de vraagprijs ervan een leuk zakcentje opleveren.

Het gebruik van de marktplaats is gratis. Alleen de netwerkkosten moeten betaald worden. Die kosten zijn echter verwaarloosbaar in vergelijking met de commissiekosten die vaak op andere platforms in rekening worden gebracht.

Phantasma Profile

Alle gebruikers die interacteren met onderdelen van Phantasma's ecosysteem krijgen een Phantasma Profile. Het is vergelijkbaar met een Google-account. Eén account waarmee je toegang hebt tot diverse diensten.

Phantasma doet het nét even anders. Iemands profiel wordt een spel opzich. Zo kan je upgrades verdienen door bepaalde uitdagingen te halen binnen Phantasma's ecosysteem. Je kunt het zien als medailles of banners die je in sommige spellen kunt verdienen.

Phantasma Ghost Mode

Zoals eerder genoemd is privacy een kernwaarde van Phantasma. Met Ghost Mode biedt Phantasma gebruikers de mogelijkheid om volledig anonieme transacties uit te voeren, met alle munten die worden ondersteund door Phantasma's wallet.

Ghost Mode maakt gebruik van technieken die bekend zijn van de cryptomunt Monero. Er wordt gebruik gemaakt van zogeheten ‘ring signatures’. Gebruikers kunnen kiezen voor de mate waarin anonimiteit gewenst is. Dat bepaalt hoeveel werk er verricht moet worden, met hogere of lagere netwerkkosten als gevolg.

Phantasma Dapps

We zijn aangekomen bij het belangrijkste deel van het ecosysteem: de decentrale applicaties zelf. Phantasma heeft te maken met een zogeheten multisided business model. Er zijn meerdere partijen nodig om het te laten slagen: Phantasma zelf, ontwikkelaars en bedrijven die dapps ontwikkelen, en gebruikers die de dapps gebruiken.

Zo'n business model levert weleens een kip-ei-probleem op. Voor bedrijven is het alleen interessant om een dapp te ontwikkelen als er gebruikers zijn, en voor gebruikers is er alleen wat te gebruiken als er dapps zijn.

In een poging om gebruikers naar Phantasma toe te krijgen, ontwikkelt Phantasma (samen met externe ontwikkelaars) zelf ook dapps:

Een andere manier om gebruikers naar Phantasma toe te krijgen is de ondersteuning van bestaande dapps van andere platforms. Daar zijn al gebruikers voor. Als het Phantasma lukt duidelijk te maken dat het meerwaarde heeft om Phantasma te gebruiken, kunnen bestaande gebruikers ook overstag gaan. De massale adoptie van decentrale applicaties is echter verre van begonnen, dus de grootte van de groep bestaande gebruikers is beperkt.

Interoperabiliteit

Een moeilijk woord dat simpelweg de mate waarin verschillende systemen met elkaar kunnen samenwerken beschrijft. Het is in het belang van Phantasma om zo laagdrempelig mogelijk te zijn. Elk afhaakmoment voor een (eind)gebruiker en ontwikkelaar is er één teveel.

Daarom moet het mogelijk worden om dapps die draaien op Phantasma te gebruiken met meerdere munten. Het ecosysteem is dus niet direct afhankelijk van SOUL, Phantasma's eigen munt.

Daarnaast wordt er gedacht aan ondersteuning voor NFT's van andere netwerken. Zo zou bijvoorbeeld een CryptoKittie ook kunnen functioneren op Phantasma's Chain.

Lee Kai, marketingmanager van Phantasma:

“Voor mass adoption hoeft de normale mens niet te weten dat er iets gebruikmaakt van blockchain of crypto. Denk één stap terug; een cryptogebruiker hoeft niet te weten op welke chain een dapp gebouwd is.”

Welke problemen lost Phantasma op?

Het idee om Phantasma te gaan bouwen is ontstaan naar aanleiding van problemen en discussies rondom privacy en veiligheid van de gegevens van mensen. In de whitepaper (PDF) worden diverse voorbeelden aangehaald van gegevens ie op straat zijn komen te liggen, gegevens die gestolen zijn, en platforms die gesloten zijn door overheidsinstanties.

Zolang data en gegevens eigendom zijn van een derde partij zal dit volgens Phantasma blijven gebeuren. Bovendien lijken huidige platforms vaak gratis, maar in werkelijkheid worden gegevens van mensen doorverkocht. Mensen zijn het product geworden.

Je kunt wat Phantasma wil bereiken vergelijken met Apple's ecosysteem. Aan de ene kant heb je gebruikers die gebruikmaken van apps en aanvullende diensten, zoals e-mail, backups, en andere producten. Aan de andere kant heb je ontwikkelaars en bedrijven die Apple's ecosysteem vullen met content die gebruikt kan worden.

Precies zo'n ecosysteem moet Phantasma worden, met als grote verschil dat alle gegevens decentraal worden opgeslagen en de macht niet ligt bij één partij, maar bij de mensen zelf. Over opslag van gegevens gesproken: daar wordt Bluzelle, een decentrale database, voor gebruikt.

Wat heeft Phantasma tot nu toe bereikt?

Op het moment van schrijven is Phantasma's testnet live gegaan, en een Software Development Kit gepubliceerd. Dat laatste is belangrijk om het mogelijk te maken voor (externe) developers om dapps te ontwikkelen die draaien op Phantasma.

Het team heeft ook een MVP online gezet van z'n decentrale email-applicatie. Op dit moment draait deze dapp nog op de NEO-blockchain. Het is nog niet mogelijk om met externe diensten als Gmail, Yahoo Mail, of Hotmail te communiceren. In een latere versie wordt ondersteuning voor bekende protocollen (POP3, IMAP) ingebouwd.

Tot slot heeft Phantasma het spel Nachomen gepubliceerd. Ook dit spel draait op dit moment nog op de NEO-blockchain. Nachomen 2.0 wordt later gelanceerd op de eigen blockchain. In het spel kan je item verzamelen, ruilen, en vechten met Mexicaanse worstelaars. Alle worstelaars en items in het spel zijn NFT’s die vervolgens weer te verhandelen zijn in de marktplaats. Nachomen heeft de eerste plek gewonnen in NEO's dapp-competitie.

In de context van Phantasma's langetermijnvisie is er dus nog een heleboel te bouwen. Feitelijk mist er (veel) meer dan dat er nu is gerealiseerd. In kwartaal 1 en 2 van 2019 lanceren nieuwe Phantasma-dapps die mogelijk nieuwe gebruikers aantrekken.

Wat zijn Phantasma's concurrenten?

De markt van platforms voor smart contracts en dapps is ongelofelijk vol. Hier vind je bijvoorbeeld een lijst van meer dan 40 smart contract platforms, waar Phantasma nog geen onderdeel van is. Ook een eigenschap als privacy is in die context verre van uniek.

Voor opslag wordt gebruikgemaakt van Bluzelle. Als we daarop inzoomen, zien we dat ook platforms als Wanchain, ICON, zilliqa, en Qtum daarop zijn aangesloten. Ook de focus van interoperabiliteit is niet uniek aan Phantasma. Zo is het één van de kernfeatures van Wanchain's propositie.

Een andere belangrijke concurrent is Aeternity. Ook aeternity is gericht op grootschalige adoptie, en is qua ontwikkeling een stuk verder. Niet alleen technologisch, maar ook vanuit het perspectief van governance, de ondersteuning van ontwikkelaars, scholing, en onderzoek.

De propositie van Phantasma is gericht op de verbinding tussen verschillende blockchainplatforms. Een hele waardevolle propositie, waarmee de spoeling van concurrenten wat uitgedund wordt. Blocknet is een voorbeeld van een protocol waar gelijksoortige inspanningen worden geleverd. Ook Essentia is een voorbeeld van een club die een soortgelijk doel nastreeft.

Een probleem is dat Phantasma te maken heeft met zeer veel deelconcurrenten, waaronder zeer grote partijen die - zouden ze dat willen - grote slagkracht kunnen tonen. Voor differentiatie geven we daarom 3 van de 5 punten.

Welk team zit er achter Phantasma?

Oprichters

De twee oprichters van Phantasma zijn Sérgio Flores en Alexandre Paixão. Zij houden zich naast de ontwikkeling en uitwerking van de producten ook bezig met de strategie en business. Flores heeft 20 jaar ervaring als software developer, en veel ervaring op het gebied van bestandssystemen, compilers, en debuggers.

Paixão is de product en business developer en heeft meer dan zes jaar ervaring als marketing manager. Binnen Phantasma Chain houdt hij zich bezig met de ontwikkeling en uitvoering van de strategie, business development en marketingwerkzaamheden.

Positief aan dit duo is dat techniek en business beide vertegenwoordigd worden in de bedrijfsvoering. Een echte strateeg mist, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Er is voldoende communicatie over de plannen, gegeven de artikelen die door Phantasma gepubliceerd worden.

Inhoudelijk hebben we wel vraagtekens bij de haalbaarheid van de plannen, zeker gezien de omvang van het team en de omvang van de plannen. Het komt deels over als een grote jongensdroom, waarvan de haalbaarheid discutabel is. Uiteraard speelt de leiding hierin een cruciale rol.

De leiding geven we 2 van de 5 punten. Voor meer punten zouden we graag meer willen horen over de haalbaarheid van de plannen. Hoe gaan ze ervoor zorgen dat gebruikers Phantasma vinden? Technologische en functionele plannen zijn 1, maar om Phantasma te laten slagen is meer nodig.

Team

Het team is gevestigd in Lissabon, de hoofdstad van Portugal. Het team bestaat uit vier software engineers, twee marketing en business developers, een graphic designer, een fiscaal accountant en een marketing consultant. De groep wordt aangevuld door vier technisch adviseurs.

Twee van de ontwikkelaars zijn onderdeel van City of Zion, een groep onafhankelijke ontwikkelaars die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het ecosysteem rondom NEO.

Het team van Phantasma is klein, maar bevat wel de belangrijkste disciplines om het project te laten slagen. Toch is de omvang ervan een punt van zorg. Neem concurrent aeternity: daar werken meer dan 70 mensen, waaronder meer dan 20 ontwikkelaars.

Niet alleen is de slagkracht daarmee beperkt, de mogelijkheid om met één of meerdere multidisciplinaire teams te werken is beperkt. Zo heeft de designer geen directe vakinhoudelijke collega om mee te werken.

Daarnaast zijn er ook posities die niet worden bekleed. Denk aan een professionele tekstschrijver, mensen die bezig zijn met event management en scholing, of public relations.

Het team geven we 3 van de 5 punten. Van de mensen die er zitten, krijgen we de indruk dat ze inhoudelijk sterk zijn. Het vierde en vijfde punt kan verdiend worden door het team aan te vullen. Dat zet de deur open voor verdere professionalisering.

Is Phantasma open source?

Ja, en dat is een groot pluspunt. Het zorgt ervoor dat mensen kunnen volgen wat er gebeurt, en (eventueel in een later stadium) dat externen kunnen meehelpen met het verbeteren van code.

Alle projecten waarin gewerkt wordt zijn te zien op Github. Het belangrijkste project is PhantasmaChain. Er worden nette commits geschreven en er is veel activiteit zichtbaar.

Wat opvalt is dat er direct in de hoofdbranch van het project gewerkt wordt, in plaats van in branches die worden getest en gereviewed voordat de code in de hoofdbranch belandt. Iets anders dat opvalt is dat commits per periode op naam van 1 ontwikkelaar staan. Hoe het zit met de werkwijze van de ontwikkelaars is een vraagteken, maar mogelijk zitten hier verbeteringen achter verscholen.

De grafische kant van Phantasma is lastiger te beoordelen. Simpelweg omdat de meeste producten nog niet beschikbaar zijn. De website heeft een eigenzinnige uitstraling, en Phantasma Mail ziet er gelikt uit. De twee wijken wel sterk van elkaar af, dus het is de vraag of er een art director waakt over de huisstijl die wordt toegepast.

Al met al krijgt de kwaliteit van het project op dit moment 4 van de 5 punten. Vraagtekens rondom het werkproces van het dev-team en de manier waarop uitingen worden bewaakt moeten worden beantwoord voordat we het laatste punt geven. Ook is het de vraag wat de kwaliteit is van producten die in de toekomst gelanceerd gaan worden.

Hoe haalbaar zijn Phantasma's plannen?

De toekomst die door Phantasma wordt geschetst is veelbelovend. Letterlijk: er wordt veel beloofd. Als alles goed gaat, is het een project met enorme potentie. Vanuit investeringsperspectief zeker, aangezien het nu nog grotendeels onder de radar opereert.

Door een alles-in-één ecosysteem te bouwen zou je kunnen rekenen op een groot aantal potentiële gebruikers. De focus ligt op opkomende industrieën, en het team ziet kansen om het gat tussen videogames en blockchain kleiner te maken.

Op dit moment is het project nog relatief onbekend. De focus ligt nu volledig op de ontwikkeling van de producten. Marketing reserveert men tot het moment dat er een gebruikersgroep opgebouwd kan worden. De focus ligt dan ook op waardecreatie, en niet zozeer op speculatie.

Tot nu toe heeft het team alle mijlpalen van de roadmap gehaald. De lancering van het mainnet staat gepland voor kwartaal 1 van 2019. Daarna wordt er verder gewerkt aan onderdelen van het ecosysteem, zoals dapps en de mobiele applicatie.

Tegelijkertijd zit hier het grootste vraagteken rondom Phantasma. Ookal worden alle mijlpalen vanuit technologisch perspectief gehaald, moeten er nogal wat puzzelstukken op z'n plek vallen om het vanuit zakelijk perspectief te laten slagen:

  • Het moet het team lukken om alle losse onderdelen van het ecosysteem te ontwikkelen.
  • Wat er is ontwikkeld, moet niet alleen technisch in orde zijn, ook de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid ervan moet top notch zijn.
  • Het moet lukken om ontwikkelaars te trekken naar het Phantasma-ecosysteem.
  • Het moet lukken om bedrijven naar Phantasma te trekken.
  • Het moet lukken om gebruikers zo ver te krijgen gebruik te maken van diensten binnen Phantasma.

Zeker in een zwaar bevochten markt is het de vraag of het een reële verwachting is dat Phantasma aan het langste eind gaat trekken, gezien de slagkracht van het team ten opzichte van concurrenten. En al zou het technisch allemaal lukken, is het nog maar zeer de vraag of het lukt om de belangrijkste kant van de markt in beweging te krijgen: de gebruikers.

Een positieve noot is overigens dat uit navraag blijkt dat het team voldoende financiën heeft om de volledige planning van de roadmap te kunnen voltooien. Het team heeft bijna alle ETH-opbrengsten uit de ICO geconverteerd naar fiat voordat de algehele cryptomarkt sterk gedaald is.

Voor de toekomst van Phantasma geven we 2 van de 5 punten. Om richting de 3 en hoger te gaan, willen we echt meer zien van het team waaruit blijkt dat het Phantasma gaat lukken om meerdere markten in beweging te krijgen, en waarom ze concurrenten die (ogenschijnlijk?) over meer middelen beschikken daarin te slim af zijn. Het idee van Phantasma is overigens zeker toekomstbestendig. De vraag is of het Phantasma is die met de beste uitwerking komt.

Ten slotte

We eindigen deze analyse met een hele positieve noot: het nut van Phantasma verdient de hoogste score. Het doel dat het team voor ogen heeft is niet alleen nobel, het beschrijft het bestaansrecht van blockchainecosystemen. Een decentraal platform dat er voor zorgt dat de macht van enkele spelers verschuift naar het individu.

Ondanks dat Phantasma wat ons betreft voor een zeer zware taak staat, hopen we dat het lukt om de concurrentie flink te laten zweten.

  • Sterktes

    Technisch goed onderlegd team. Visie op adoptie en gebruiksvriendelijkheid. Financieel gezond.

  • Zwaktes

    Gebrek aan bekendheid. Nog weinig features die live staan. Moeilijke propositie, afhankelijk van meerdere markten. Beperkte teamsamenstelling.

  • Kansen

    Grote groeipotentie. Echte adoptie van dapp-ecosystemen nog niet begonnen. Inzet op NFT's.

  • Bedreigingen

    Zwaar bevochten markt. Concurrenten die op deelgebieden voor lopen.

Richard Evertse

Richard Evertse

In het dagelijks leven elektrotechnisch engineer. Heeft een passie voor het volgn van de laatste ontwikkelingen rondom fintech en technologische innovatie in het algemeen. Halverwege 2017 in aanraking gekomen met cryptovaluta en blockchaintechnologie.

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.