Alles over de nieuwe economie onder één dak.

Brave-browser klaar om gebruikers te belonen voor het bekijken van advertenties

Peter Slagter
Peter Slagter

Advertenties. 't Internet staat er zo vol mee, dat veel mensen er een blinde vlek voor hebben ontwikkeld. Dat kan anders. Als Brave-gebruiker kan je binnenkort geld verdienen aan web-advertenties. Wil je ook beloond worden? Het werkt zo.

Adoptie

Privacyvriendelijke advertenties

Bijna 3 jaar na de lancering is de Brave-browser er klaar voor om privacyvriendelijke advertenties te serveren aan gebruikers. Brave Ads is al beschikbaar in de browserversie voor ontwikkelaars, en wordt binnen enkele weken voor alle gebruikers uitgebracht.

Volgens Brave ben je geen product, en zou je zelf moeten kunnen beslissen op welke manier je gegevens gebruikt worden. Dat geldt ook voor de advertenties die via het netwerk van Brave worden gedistribueerd. De adverteerder heeft geen toegang tot persoonlijke gegevens op en van het apparaat van de gebruiker. Het matchen van een advertentie gebeurt op het apparaat van de gebruiker, dus het is niet nodig dat gegevens het apparaat verlaten.

Met andere woorden: volgens Brave is het voor het verkrijgen van aandacht van gebruikers niet meer nodig om op grote schaal gebruikersgegevens te verzamelen.

Brave Ads instellen

Om nu mee te doen moet je de developer build van de Brave-browser downloaden. Je kunt ook even wachten tot het voor alle gebruikers beschikbaar gemaakt wordt. Je kunt dit proces dan ook volgen. Na het downloaden moet je Brave Rewards inschakelen:

BAT-tokens

In de developerversie van Brave wordt het weergeven en distribueren van advertenties getest. Je kunt er pas aan gaan verdienen als het weergeven van advertenties in de stabiele versie van de browser is beland.

Door aandacht te schenken aan een advertentie (bv. door 'm te bekijken) kan je BAT-tokens verdienen. BAT staat voor Basic Attention Token. Dat is een cryptomunt die al een tijdje in omloop is, en op diverse (bekende) plekken verhandelbaar is. Je verdiende BAT-tokens kan je laten staan, verhandelen, of uitkeren.

Brave werkt met diverse advertentie-netwerken en merken, waaronder BuySellAds, TAP Network, AirSwap, Fluidity, en Uphold.

70% naar gebruikers

Maar liefst 70% van de omzet gegenereerd uit advertenties vloeit terug naar gebruikers. Met andere woorden: een bedrijf betaalt voor advertentieruimte, en 70% daarvan komt in de portemonnee van mensen terecht die de tijd hebben genomen de advertentie te bekijken. 

Gebruikers van Brave kunnen ervoor kiezen om de verdiende tokens te doneren aan websites die ze vaak bezoeken, of om fooi te geven aan iemand die waardevolle content maakt. In de toekomst kunnen de tokens ook gebruikt worden om aanvullende diensten mee te betalen.

Relevantie

De Brave-browser bevat een advertentie-catalogus (één per regio en taal) die frequent wordt geüpdate. Tijdens het browsen wordt er een poging gedaan om op het juiste moment een relevante advertentie weer te geven.

Omdat de advertentie-catalogus lokaal staat opgeslagen, is het niet nodig dat een (derde) partij de gegevens van de gebruiker verwerkt om erachter te komen of een advertentie wel of niet geschikt is. Zo kan er relevantie worden bereikt, zonder "web-wide mass surveillance".

Op deze manier hoopt Brave een ecosysteem neer te zetten dat de belangen behartigt van de gebruiker, de adverteerder, én de uitgever. Of dat lukt is afwachten. We gaan in ieder geval een tijdje proefdraaien.

Peter Slagter

Peter Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Actief met cryptovaluta sinds e opkomst van de bitcoin. Houdt van het innovatieve karakter van crypto en blockchaintechnologie, en volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Verbindt graag techniek met business, en houdt ervan moeilijke concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.