Alles over cryptogeld, in gewone mensentaal.

Netbeheerder Tennet gebruikt blockchain en Tesla's om het stroomnet in balans te houden

Peter Slagter
Peter Slagter

Schommelingen in het stroomnet opvangen door elektrische auto's en blockchain in te zetten. Dat is wat energiebedrijf Vandebron en netbeheerder Tennet doen. Het stabilisatiesysteem is een succes en wordt uitgebreid. Dit is hoe het werkt.

Pieken en dalen

Als Transmissie System Operator (TSO) is Tennet verantwoordelijk voor een gebalanceerd Nederlands stroomnet. Om dat te bereiken moeten vraag en aanbod 24 uur per dag in balans zijn. Een ingewikkelde klus.

Niet alleen de vraag varieert, ook het aanbod van stroombronnen kan variëren. Vooral duurzame stroombronnen hebben daar last van. Omdat er in de toekomst waarschijnlijk minder conventionale centrales beschikbaar zijn om pieken en dalen op te vangen, is er een nieuwe oplossing getest: het gebruik van kleinere, decentrale batterijen.

In 2017 is het idee zo concreet geworden dat gestart is met een proef. Dat was een succes. Meer over de proef is te horen in deze podcast:

Tesla's en blockchain

Onbalans op het stroomnetwerk wordt het eerste kwartier op Europees niveau opgevangen, de primaire reserve. De structurele tekorten moeten echter op nationaal niveau worden opgevangen, en dat is het punt waarop Vandebron en Tennet in actie komen.

De blockchain wordt ingezet als gedeelde en gedistrubeerde database. Iedere 4 seconden wordt de verwachte energieconsumptie van elektrische auto's (aan laadpalen) geregistreerd. Daarnaast worden er biedingen geregistreerd, tegen welk bedrag Vandebron bereid is om die consumptie terug te schroeven, om daarmee het net te balanceren.

Tennet gebruikt diezelfde blockchain om gebruik te maken van één of meer van de biedingen die Vandebron heeft gepubliceerd. Dat vertaalt zich op de achtergrond naar honderden of duizenden auto's die starten of stoppen met laden. De gebruikte blockchain is ontwikkeld door IBM op basis van Hyperledger.

Succes

Op dit moment worden er dagelijks 150 Tesla’s gebruikt om te helpen het stroomnetwerk te balanceren. “Het kan nu alleen nog met Tesla's, maar we zijn bezig om slim laden ook via de laadpaal mogelijk te maken. Dan zijn we niet meer afhankelijk van het type auto, en kunnen we opschalen”, aldus Fardau van der Galiën, hoofd electric mobility bij Vandebron.

Ook krijgen meer bedrijven toegang tot het energienetwerk. Engie, Escozon, Energie Samen, Scholt Energy, en Enervalis zijn geselecteerd om mee te doen. Deze bedrijven worden ingezet als 'aggregator' en gaan met verschillende assets bijdragen aan het stroomnet. Dat kunnen auto's zijn, maar ook industriële installaties, of warmtepompen. Volgens Tennet kunnen op deze manier ook particulieren bijdragen aan de integriteit van het stroomnet.

“Als netbeheerder hebben we een nieuwe manier in handen om decentrale bronnen van elektriciteit beter te integreren en tegelijkertijd de stroomvoorziening zeker te stellen”, stelt Manon van Beek, CEO van Tennet.

Peter Slagter

Peter Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Actief met cryptovaluta sinds de opkomst van de bitcoin. Houdt van het innovatieve karakter van crypto en blockchaintechnologie, en volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Verbindt graag techniek met business, en houdt ervan moeilijke concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Meer nieuws

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.