Fidelity's cryptocurrency-platform in ‘laatste testfase’

In een blogpost stelt vermogensbeheerder Fidelity dat de ontwikkeling van het eigen cryptocurrency-platform in de laatste testfase is aanbeland. Eerder kwam naar buiten dat de lancering in maart dit jaar verwacht wordt. Dit is er bekend.

Bedrijfsleven

Fidelity's cryptocurrency-platform in ‘laatste testfase’
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

Fidelity's visie

Het eerste Fidelity-product dat geïntroduceerd wordt is een bewaardienst voor Bitcoin - zogeheten institutional-grade custody services. Maar dat is lang niet alles dat op de agenda staat. In oktober vorig jaar onhulde Fidelity meer van z'n plannen met de cryptomarkt.

Daaruit wordt duidelijk dat de missie is om een totaalpakket te leveren voor grote beleggers. De reden dat Fidelity daarop inzet: "We zien een wereld voor ons waarin alle soorten assets worden uitgegeven als token op een blockchain." In die wereld wil Fidelity een voorsprong hebben op de rest. Het oplossen van "bewaarproblemen van digitale assets" is daarin slechts één (cruciale) stap.

Laatste testfase

Gisteren plaatste Fidelity een blogpost waarin ze de markt een update geven over hun werk. Sinds de aankondiging is de ontwikkeling van crypto-producten doorgegaan. Op dit moment worden de producten getest met een kleine groep daarvoor uitgekozen klanten.

De proefperiode met klanten is een belangrijk onderdeel van "de laatste testfase" en het "optimaliseren van processen". Uiteindelijk moet dat Fidelity op het punt brengen dat de producten en diensten aan een groot aantal financiële instellingen geleverd kan worden.

Lancering in maart?

Eergisteren kwam via Bloomberg naar buiten dat de Bitcoin-bewaardienst van Fidelity in maart gelanceerd zou worden. Dat is de eerste cruciale stap waar Fidelity in oktober over sprak. Die datum is niet door Fidelity bevestigd, maar is wel in lijn met eerdere statements van een lancering in "het eerste kwartaal van 2019".

In de meest recente blogpost van Fidelity onderstreept het bedrijf nog eens dat de noodzaak om met deze producten te komen wordt gedreven door vraag van klanten. Zij hebben de producten en diensten nodig om op een "zinvolle manier" gebruik te kunnen maken van digitale assets.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Steun

LekkerCryptisch wordt gesteund door BLOX.

Altijd op de hoogte