Alles over de nieuwe economie onder één dak.

Expertgroep ShoppingTomorrow: blockchain heeft grote impact op retailsector

De redactie
De redactie

De impact van blockchain op de retailketen? Klein op de korte en groot op de lange termijn. Zo luidt de conclusie van het rapport van expertgroep Blockchain van ShoppingTomorrow. De groep benoemt 3 belangrijke pijlers.

Bedrijfsleven

ShoppingTomorrow is een netwerk van e-commerceprofessionals met als doel om “inzichten te leveren voor de branche”. Het is een onderzoeksplatform dat in 2013 is opgericht door Thuiswinkel.org.

Onder de vlag van ShoppingTomorrow doen diverse zogeheten expertgroepen onderzoek. De onderzoeksvraag van de blockchaingroep: Wat is de impact van blockchain op de retailketen?

Identiteit

Volgens het rapport is het een probleem dat klanten iedere keer opnieuw een account moeten aanmaken. Dat zou conversieverlagend zijn, en wekt vaak irritatie op. Dat kan volgens de expertgroep anders.

Blockchaintechnologie biedt de mogelijkheid om een veilige online omgeving te creëren om al je persoonlijke gegevens veilig op te slaan. Een soort van online kluis.”

Het rapport vervolgt: “In plaats van bij iedere webshop je gegevens opnieuw in te moeten vullen, kun je in de toekomst toestemming geven aan derden om informatie uit die kluis te laten halen.”

Het rapport geeft geen antwoord op de vraag waarom een bestaande dienst als DigiD (of een doorontwikkelde centrale versie daarvan) afdoende is om de genoemde problematiek op te lossen.

Volgens de expertgroep wordt blockchain voor identiteitsmanagement binnen Nederland op korte termijn in gebruik genomen voor eenvoudige toepassingen, zoals het kopen van alcohol en tabak.

Betalen

Betalingen zijn gedoe. Voor consumenten, omdat “het de customer journey onderbreekt”. Er is frictie, het kost tijd, en je moet jezelf weer identificeren. Voor de winkelier, omdat hij hardware moet aanschaffen, en online betaalkassa's moet integreren.

Het rapport stelt dat blockchaintechnologie een uitkomst kan bieden:

“Het gebruik van blockchain gaat helpen om de administratieve lasten en kosten van de huidige betaalinfrastructuur te verlagen en het tegenpartijrisico te verminderen. Dit leidt tot minder fraudeschade, die dus ook minder in de prijs doorberekend hoeven te worden aan de consument.”

Er wordt ook gesproken over het gebruik van Bitcoin als alternatief op fiatgeld. Het belangrijkste voordeel is dat men het ervaart als digitaal cashgeld: anoniem, en makkelijk te gebruiken.

“Met het ontstaan van bitcoin is er ineens een digitaal alternatief op de markt gekomen voor cash geld. Het heeft exact dezelfde eigenschappen en is ook nog digitaal. Daarmee is het dus zeer mobiel, zeer veilig en niet gebonden aan landsgrenzen.”

Supply chain

Het managen van moderne supply chains is een uitdaging. Consumenten verwachten een combinatie van transparantie en snelheid, en dat stelt hoge eisen aan de gebruikte systemen.

De expertgroep koppelt de volgende voordelen aan blockchain:

  • Verbeteren van voorraadmanagement.
  • Inzicht in productauthenticiteit.
  • Kunnen nagaan van oorsprong.

De onderzoekers zien ook nadelen, waaronder gevestigde belangen. Disruptieve technologie “wordt vaak gekenmerkt door veel weerstand vanuit de gevestigde orde”.

Conclusie

De impact van blockchain op de retailketen is klein op de korte termijn en groot op de lange termijn, aldus de expertgroep. Het advies voor retailers luidt dan ook: “Start met meedoen, volg opleidingen en creëer begrip en bewustzijn.”

Waarvan akte!

De redactie

De redactie

De gehele redactie van LekkerCryptisch, met Peter Slagter als hoofdredacteur. Wodt gebruikt als auteur voor artikelen als het een inspanning betreft van de redactie als geheel. Eventuele vragen kunnen gesteld worden aan Peter.

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.