Alles over cryptogeld, in gewone mensentaal.

Mizuho's J-Coin gaat vanaf 1 maart de strijd aan met betalingsverwerkers

Peter Slagter
Peter Slagter

Op 1 maart lanceert de Japanse megabank Mizuho z'n eigen stablecoin: J-Coin. Met 56 miljoen rekeningen verspreid over 60 banken gaat het de strijd aan met de (over)volle markt van betalingsverwerkers. Kansloos of kansrijk?

Adoptie

Mizuho Financial Group

Mizuho Financial Group is een Japans financieel conglomeraat. De onderneming wordt ook wel afgekort tot MHFG of simpelweg Mizuho. De bank heeft een beursnotering aan de effectenbeurs van Tokio en maakte deel uit van de Nikkei 225 aandelenindex.

Het is één van de Japanse zogeheten megabanken. Samen met 60 aan Mizuho gelieerde financiële instellingen gaat de bank de strijd aan met nieuwe betalingsdiensten. Samen zijn ze goed voor 56 miljoen rekeningen, die allemaal zijn aangesloten op het J-Coin Pay platform.

J-Coin

Mizuho lanceert op 1 maart de munt J-Coin. Het is een stablecoin met de prijs van 1 yen (circa 0,01 dollar). Overschrijvingen tussen bankrekeningen zijn gratis. Klanten kunnen hun J-Coin's beheren met J-Coin Pay. Dat is een mobiele applicatie die ook kan worden gebruikt om betalingen mee te doen.

Gebruikers van de munt hoeven geen kredietcheck te doorlopen, en de diensten zijn in één keer beschikbaar voor miljoenen mensen. De applicatie heeft bovendien een scala van extra functionaliteit, zoals het splitsen van een rekening, of het periodiek uitbetalen van zakgeld.

Stevige concurrentie

Als je alles op een rij zet, lijkt het erop dat het een eenvoudige wedstrijd wordt voor Mizuho. Een enorme bank, met een grote hoeveelheid bestaande klanten, en een zeer uitgebreid partnernetwerk. Toch wordt het alles behalve een walk in the park.

In Japan krijgt de bank te maken met stevige concurrentie. Mensen maken al gebruik van soortgelijke apps, zoals die van Rakuten en Line. Vooral Line is met 79 miljoen actieve gebruikers een geduchte tegenstander.

Kansloos of kansrijk? Vooralsnog moet Mizuho achteraan aansluiten. Er zijn plannen om ook met Alibaba's Alipay te integreren, en ook het Amerikaanse Akamai aan te sluiten. Als Mizuho al die kansen weet te verzilveren, kunnen ze weleens als winnaar uit de strijd komen.

Peter Slagter

Peter Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Actief met cryptovaluta sinds de opkomst van de bitcoin. Houdt van het innovatieve karakter van crypto en blockchaintechnologie, en volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Verbindt graag techniek met business, en houdt ervan moeilijke concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Meer nieuws

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.