Hyundai ontwikkelt blockchain om gegevens tweedehands auto’s op bij te houden

Hyundai betreedt de blockchainindustrie, naar eigen zeggen om de “blockchainmarkt voor enterprises te veroveren”. De eerste toepassing is gericht op het bijhouden van gegevens van tweedehands auto’s. Dit zijn de plannen.

Adoptie

Hyundai ontwikkelt blockchain om gegevens tweedehands auto’s op bij te houden
0%
Bert Slagter
Door Bert Slagter

Het nieuws kwam woensdag naar buiten via een persbericht van Hyundai Motor Group. Het initiatief wordt genomen door Hyundai AutoEver, de IT-tak van de autofabrikant.

BaaS-platform voor gebruikte auto’s

Samen met IT-leveranciers Blocko en Lambda256 gaat Hyundai een zogeheten BaaS-platform ontwikkelen. BaaS staat voor Blockchain as a Service. Uiteindelijk kunnen bedrijven simpelweg een abonnement nemen op de dienst en daarmee hun eigen gegevens beheren.

De bedrijven hebben een overeenkomst getekend. Daarmee is het initiatief formeel vastgelegd. Het platform gaat helpen om voertuiginformatie door de geschiedenis heen inzichtelijk te maken. Denk aan servicebeurten, kilometerstand, en leeftijd. Ook gegevens van vorige eigenaars blijft bewaard, zodat geïnteresseerden een aankoop van een auto met vervalste geschiedenis kunnen voorkomen.

Uitbreiding naar andere sectoren

Het is maar het begin van het blockchaintijdperk van Hyundai. In het persbericht worden grote woorden gebruikt, zoals het voornemen om “de blockchainmarkt voor enterprises te veroveren”.

Er wordt al gezocht naar nieuwe kansen om blockchaintechnologie in te zetten. In het persbericht worden de logistieke sector, de productie van autoonderdelen, en de productie van auto’s genoemd als kandidaten.

Naast uitbreiding naar nieuwe sectoren en toepassingen heeft Hyundai ook een oogje op een eigen token. Daar moeten bedrijven die zijn aangesloten op de blockchainplatforms van Hyundai gebruik van gaan maken.

Ondanks dat Hyundai doet voorkomen dat het met een primeur komt, is het zeker niet de eerste autofabrikant die z’n pijlen richt op blockchaintechnologie. Zo is Ford bezig met een pilot om de delving van kobalt te traceren, bouwt Mercedes aan een blockchain voor duurzame supply chains, en gebruikt General Motors blockchaintechnologie om identiteitsfraude tegen te gaan.

Over de auteur

Bert Slagter

Bert Slagter

Medeoprichter van LekkerCryptisch. Achtergrond in informatica en natuurkunde. Bouwt mooie software, teams en bedrijven. Student van geopolitiek, macro-economie, complexe systemen en waarschijnlijkheid. Op zoek naar het signaal in de ruis.

Steun

LekkerCryptisch wordt gesteund door BLOX.

Altijd op de hoogte