Alles over de nieuwe economie onder één dak.

Hyundai ontwikkelt blockchain om gegevens tweedehands auto’s op bij te houden

Bert Slagter
Bert Slagter

Hyundai betreedt de blockchainindustrie, naar eigen zeggen om de “blockchainmarkt voor enterprises te veroveren”. De eerste toepassing is gericht op het bijhouden van gegevens van tweedehands auto’s. Dit zijn de plannen.

Adoptie

Het nieuws kwam woensdag naar buiten via een persbericht van Hyundai Motor Group. Het initiatief wordt genomen door Hyundai AutoEver, de IT-tak van de autofabrikant.

BaaS-platform voor gebruikte auto’s

Samen met IT-leveranciers Blocko en Lambda256 gaat Hyundai een zogeheten BaaS-platform ontwikkelen. BaaS staat voor Blockchain as a Service. Uiteindelijk kunnen bedrijven simpelweg een abonnement nemen op de dienst en daarmee hun eigen gegevens beheren.

De bedrijven hebben een overeenkomst getekend. Daarmee is het initiatief formeel vastgelegd. Het platform gaat helpen om voertuiginformatie door de geschiedenis heen inzichtelijk te maken. Denk aan servicebeurten, kilometerstand, en leeftijd. Ook gegevens van vorige eigenaars blijft bewaard, zodat geïnteresseerden een aankoop van een auto met vervalste geschiedenis kunnen voorkomen.

Uitbreiding naar andere sectoren

Het is maar het begin van het blockchaintijdperk van Hyundai. In het persbericht worden grote woorden gebruikt, zoals het voornemen om “de blockchainmarkt voor enterprises te veroveren”.

Er wordt al gezocht naar nieuwe kansen om blockchaintechnologie in te zetten. In het persbericht worden de logistieke sector, de productie van autoonderdelen, en de productie van auto’s genoemd als kandidaten.

Naast uitbreiding naar nieuwe sectoren en toepassingen heeft Hyundai ook een oogje op een eigen token. Daar moeten bedrijven die zijn aangesloten op de blockchainplatforms van Hyundai gebruik van gaan maken.

Ondanks dat Hyundai doet voorkomen dat het met een primeur komt, is het zeker niet de eerste autofabrikant die z’n pijlen richt op blockchaintechnologie. Zo is Ford bezig met een pilot om de delving van kobalt te traceren, bouwt Mercedes aan een blockchain voor duurzame supply chains, en gebruikt General Motors blockchaintechnologie om identiteitsfraude tegen te gaan.

Bert Slagter

Bert Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Nerd, entrepreneur & weight lifter. Gelooft dat blockchain de infrastructuur en Bitcoin het geldsysteem van de komende decennia wordt. Probeert zichtbaar te maken wat dit betekent voor technologie, economie, bedrijven en samenlevingen. Oprichter van Procurios.

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.