Nike onthult blockchain-ambities, komt met ‘CryptoKicks’

Nike heeft recent een nieuw handelsmerk geregistreerd: CryptoKicks. Uit de registratie blijkt dat de schoenenreus flinke blockchain- en crypto-ambities heeft. Gaan het dragen van schoenen geld opleveren?

Adoptie

Nike onthult blockchain-ambities, komt met ‘CryptoKicks’
0%
Bert Slagter
Door Bert Slagter

Het is een interessante stap van Nike. Iets meer dan een week geleden heeft de bekende schoenenfabrikant het merk CryptoKicks geregistreerd. In de beschrijving van de registratie lezen we dat Nike een “digitale valuta wil aanbieden” en dat het gebruikt moet worden door “leden van een online community”.

Komt Nike met een eigen cryptovaluta?

Het heeft er wel alle schijn van. “Er moet wel een bedrijfsplan achter zitten”, vertelt advocaat Josh Gerben. “Zomaar een merk registreren is niet aan de orde. Nike heeft geen geschiedenis van speculatieve aanvragen en registraties.”

De begeleidende tekst bij de registratie van CryptoKicks is uitgebreid, en onthult flinke ambities op het gebied van cryptovaluta en blockchaintechnologie:

  • Het aanbieden van een digitale valuta (of token) aan leden van een online community.
  • Faciliteren van financiële transacties met gebruik van “onconventionele valutasystemen”.
  • Faciliteren van transacties tussen verschillende cryptovaluta.
  • Uitgifte van tokens van waarde.
  • Liquiditeitsdiensten die verband houden met digitale valuta en assets.
  • Verwerken van betalingen.
  • De ontwikkeling van software en hardware wallets.
  • Uitgifte van “crypto collectibles”.

En dan is deze lijst nog maar een selectie van wat er bij de merkregistratie is genoemd. Nike is de derde ‘grote naam’ die de afgelopen tijd met dergelijke plannen komt. Eerder kwam Facebook op soortgelijke manier in het nieuws, en recenter zagen we ook Samsung voorbij komen.

Ecosysteem rondom schoenen?

Als Nike groen licht krijgt om de naam CryptoKicks te gebruiken, heeft het vier jaar de tijd om met een commercieel product te komen. Pas dan ontvangt het alle rechten gekoppeld aan het nieuwe merk.

Vanuit Nike is er nog niets over CryptoKicks gezegd, dus vooralsnog is het onduidelijk wat de plannen precies zijn. Het lijkt erop dat Nike een uitgebreid ecosysteem voor ogen heeft, waarin Nike-dragers gestimuleerd en beloond worden voor hun bijdrage. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat daarmee verdiende tokens weer bij Nike besteed kunnen worden.

CryptoKicks, het klinkt als een vergezochte gimmick. En zitten we erop te wachten dat alle grote multinationals een eigen cryptomunt introduceren? Waarschijnlijk niet. Maar tegelijkertijd kunnen we het grote bedrijven niet kwalijk nemen dat ze proberen om voorop te blijven lopen. Bovendien is het niet uitgesloten dat Nike hiermee de manier waarop fans interacteren met hun favoriete merk definitief verandert.

Iedereen heeft een mening

Onder de noemer Opinie schrijven we regelmatig over een spraakmakende podcast, video of tweetstorm. We zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met de spreker of schrijver, maar vinden het interessant genoeg om te delen, duiden en ondertitelen.

Over de auteur

Bert Slagter

Bert Slagter

Medeoprichter van LekkerCryptisch. Achtergrond in informatica en natuurkunde. Bouwt mooie software, teams en bedrijven. Student van geopolitiek, macro-economie, complexe systemen en waarschijnlijkheid. Op zoek naar het signaal in de ruis.