Deutsche Bank ziet rol voor bitcoin in 2030
Een analist van Deutsche Bank beschrijft in prikkelend toekomstbeeld hoe overheden in de knel komen door oplopende infla...
Alles over de nieuwe economie onder één dak.
Nike heeft recent een nieuw handelsmerk geregistreerd: CryptoKicks. Uit de registratie blijkt dat de schoenenreus flinke blockchain- en crypto-ambities heeft. Gaan het dragen van schoenen geld opleveren?
Het is een interessante stap van Nike. Iets meer dan een week geleden heeft de bekende schoenenfabrikant het merk CryptoKicks geregistreerd. In de beschrijving van de registratie lezen we dat Nike een “digitale valuta wil aanbieden” en dat het gebruikt moet worden door “leden van een online community”.
Nike has filed a trademark application for CRYPTOKICKS.
— Josh Gerben (@JoshGerben) April 24, 2019
The filing indicates that Nike is intending to launch a cryptocurrency called CRYPTOKICKS.
Below is my analysis of the filing and its implications 👇#nike#cryptocurrency pic.twitter.com/82gAPlzrXy
Het heeft er wel alle schijn van. “Er moet wel een bedrijfsplan achter zitten”, vertelt advocaat Josh Gerben. “Zomaar een merk registreren is niet aan de orde. Nike heeft geen geschiedenis van speculatieve aanvragen en registraties.”
De begeleidende tekst bij de registratie van CryptoKicks is uitgebreid, en onthult flinke ambities op het gebied van cryptovaluta en blockchaintechnologie:
En dan is deze lijst nog maar een selectie van wat er bij de merkregistratie is genoemd. Nike is de derde ‘grote naam’ die de afgelopen tijd met dergelijke plannen komt. Eerder kwam Facebook op soortgelijke manier in het nieuws, en recenter zagen we ook Samsung voorbij komen.
Als Nike groen licht krijgt om de naam CryptoKicks te gebruiken, heeft het vier jaar de tijd om met een commercieel product te komen. Pas dan ontvangt het alle rechten gekoppeld aan het nieuwe merk.
Vanuit Nike is er nog niets over CryptoKicks gezegd, dus vooralsnog is het onduidelijk wat de plannen precies zijn. Het lijkt erop dat Nike een uitgebreid ecosysteem voor ogen heeft, waarin Nike-dragers gestimuleerd en beloond worden voor hun bijdrage. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat daarmee verdiende tokens weer bij Nike besteed kunnen worden.
CryptoKicks, het klinkt als een vergezochte gimmick. En zitten we erop te wachten dat alle grote multinationals een eigen cryptomunt introduceren? Waarschijnlijk niet. Maar tegelijkertijd kunnen we het grote bedrijven niet kwalijk nemen dat ze proberen om voorop te blijven lopen. Bovendien is het niet uitgesloten dat Nike hiermee de manier waarop fans interacteren met hun favoriete merk definitief verandert.
Een analist van Deutsche Bank beschrijft in prikkelend toekomstbeeld hoe overheden in de knel komen door oplopende infla...
Het (te) strenge witwastoezicht op cryptobedrijven heeft z’n eerste slachtoffer opgeëist. Coingarden is genoodzaakt de d...
Deze week maakte ABN AMRO bekend dat 470 geldautomaten tijdelijk gesloten worden vanwege plofkraken. War on cash, werd e...
Wat minister Wopke Hoekstra (Financiën) betreft worden cryptobedrijven onder streng(er) toezicht geplaatst. Beleid dat v...
‘De gebruiksvriendelijkheid van Bitcoin-betalingen is verschrikkelijk’, aldus Bitcoin-developer José Femenías Cañuelo. Z...
De baas van IDAX is spoorloos verdwenen, en met hem de toegang tot bijna al het geld van gebruikers. Het devies van IDAX...
Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.
Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.