Alles over de nieuwe economie onder één dak.

CoinMarketCap dwingt exchanges handelsvolume te ‘bewijzen’

Peter Slagter
Peter Slagter

Woensdag viert CoinMarketCap (CMC) z’n zesde verjaardag. CMC gebruikt deze feestdag om vijf (grote) initiatieven aan te kondigen, waaronder de ‘DATA Alliance’. Onder die vlag probeert CMC onjuist gerapporteerde handelsvolumes te bestrijden.

Markt

Handelsvolume

CoinMarketCap is de meest bekende leverancier van marktdata vanuit (en over) de cryptowereld. Maar is die data wel betrouwbaar? De afgelopen maanden is het gesprek daarover aangewakkerd. We schreven er zelf recent ook een opiniestuk over, met de titel “CoinMarketCap maakt er een potje van”.

Voor CMC is dit natuurlijk ongewenste publiciteit. Maar een oplossing is niet makkelijk. CMC moet data van vele honderden bronnen verwerken, omrekenen en normaliseren. Verschillende valuta, verschillende tijdzones, verschillende dataformaten, enzovoorts.

Achter de schermen heeft CMC gewerkt aan een oplossing, de ‘CoinMarketCap Data Accountability & Transparency Alliance’ (DATA). De bedoeling ervan laat zich raden: de integriteit van de gegevens verhogen.

Onder deze noemer forceert CMC exchanges om twee soorten data aan te leveren: realtime handelsgegevens, en realtime orderboekgegevens. Als een exchange deze gegevens niet aanlevert, wordt het niet meegenomen in prijs- en volumeberekeningen. Op welke manier de gegevens precies gefilterd gaan worden, is nog onduidelijk.

Er zijn al diverse exchanges die zich hebben aangesloten, waaronder Binance, Bittrex, OKEx, Huobi, Liquid, UpBit, IDEX, OceanEx, Gate.io, KuCoin, HitBTC, en Bitfinex. CMC verwacht dat meer exchanges zich gaan melden. Dat moeten ze voor 14 juni doen. Na die tijd gaat CMC exchanges straffen die zich niet hebben aangesloten.

De vraag of het onderliggende probleem — de weergave van inaccurate marktgegevens — hiermee is opgelost, wordt helaas niet beantwoord. “De ontvangen gegevens stellen ons in staat om analyses uit te voeren”, lezen we in de aankondiging. “We kunnen er de liquiditeit, diepte van orderboeken, spreiding, en andere betekenisvolle indicatoren uit herleiden.” Hoe er onderscheid gemaakt gaat worden tussen echte en gefabriceerde gegevens wordt niet genoemd.

Vijf initiatieven

In aanvulling op de DATA Alliance heeft CMC vier andere initiatieven bekendgemaakt:

  1. CoinMarketCap Block Explorers: de lancering van block explorers voor het netwerk van Bitcoin en Ethereum.
  2. CoinMarketCap Shop: een webwinkel voor de verkoop van CMC-merchandise.
  3. CoinMarketCap API Revised Plans: ontwikkelaars die de API’s van CMC gebruiken gaan iets minder betalen.
  4. CoinMarketCap Mobile Apps: CMC heeft een eigen Android-app gelanceerd, en de iOS-versie heeft een upgrade gekregen.

Voor de markt is het initiatief om de integriteit van marktdata te verhogen bij verre na de belangrijkste. De andere vier hebben vooral een PR-karakter. Het is afwachten of de DATA Alliance dat niveau gaat ontstijgen.

Peter Slagter

Peter Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Actief met cryptovaluta sinds de opkomst van de bitcoin. Houdt van het innovatieve karakter van crypto en blockchaintechnologie, en volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Verbindt graag techniek met business, en houdt ervan moeilijke concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Meer nieuws

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.