Rakuten schakelt Techrock (Tael) voor verkoop authentieke producten

Volgens de Japanse ‘Amazon’ (Rakuten) wordt het in China steeds lastiger om echte producten van nepperts te onderscheiden. Om daar wat aan te doen, roept Rakuten de hulp van Techrock’s blockchaintechnologie in.

Adoptie

Rakuten schakelt Techrock (Tael) voor verkoop authentieke producten
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

In 2008 werden minimaal 300.000 Chinese babies het slachtoffer van melkpoeder waarmee gerommeld was. In totaal eindigden 54.000 babies in het ziekenhuis. Het melkpoeder bleek voorzien te zijn van melamine, een type plastic dat soms illegaal aan voedingswaren wordt toegevoegd om ogenschijnlijk het eiwitgehalte op te krikken.

Het is geen opzichzelfstaand probleem. Het blijkt steeds lastiger te worden om authentieke producten van andere producten te onderscheiden. Sommige onderzoekers stellen dat er met meer dan 90% van China’s voedsel op de een of andere manier gerommeld is.

Rakuten Zone

Voor een aantal bedrijven liggen hier kansen. Zij specialiseren zich in het kunnen verifiëren van productechtheid.Techrock (voorheen Walimai) is zo’n bedrijf. Crypto-enthousiastelingen kennen deze naam wellicht van Techrock’s publiek verhandelbare token: Tael.

Recent maakte Techrock bekend dat het gaat samenwerken met e-commercegigant Rakuten. Rakuten is de grootste webshop van Japan, met meer dan 90 miljoen geregistreerde gebruikers. Samen zetten ze de ‘Rakuten Zone’ op, een deel van de webshop waar producten verkocht worden die beveiligd zijn met Techrock’s technologie.

“Met de technologie van Techrock kunnen Chinese klanten verifiëren of ze een echt Rakuten-product hebben ontvangen. Een uniek voordeel voor internationale e-commerce”. vertelt Ye Jianyou, bestuurder bij Rakuten.

En dat geeft wat weer van de context waarin je dit moet zien. Ondanks dat Rakuten zeer groot is in Japan, heeft het in China beperkt voet aan de grond. Dit is onderdeel van pogingen om die positie te vergroten.

Loyaliteitsprogramma

Rakuten heeft ook een oogje op Techrock’s loyaliteitsprogramma. Dat is een manier om loyaal koopgedrag te belonen, natuurlijk met als doel om degene die beloond is nog vaker aankopen te laten doen.

Voor iedere aankoop worden loyaliteitspunten uitgekeerd aan de klant. In geval van Techrock gaat het om Tael-tokens, of het Chinese equivalent daarvan (die niet op de open markt verkocht mag worden).

Zo gebruikt Rakuten blockchaintechnologie op twee manieren: voor productechtheid, en voor klantenbinding. En daartoe is het niet beperkt. Recent opende Rakuten bijvoorbeeld de deuren van een eigen cryptocurrency exchange.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Student van complexe systemen. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Achtergrond in de IT en geneeskunde. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Altijd op de hoogte