Gartner voorspelt: 20% van supermarkten maakt voor 2025 gebruik van blockchain

Onderzoeksbureau Gartner heeft zich recent uitgesproken over het gebruik van blockchaintechnologie door supermarkten. De voorspelling: voor 2025 verhoogt 20% van alle supermarkten de transparantie van hun productieketen middels blockchain.

Markt

Gartner voorspelt: 20% van supermarkten maakt voor 2025 gebruik van blockchain
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

Inzicht in productieproces

Voor supermarkten ziet Gartner twee belangrijke toepassingen van blockchaintechnologie: voedselveiligheid en traceerbaarheid. Kruideniers wereldwijd kunnen zo het zicht op hun productieproces én de kwaliteit van voedingsmiddelen verbeteren.

Volgens het onderzoeksbureau stijgt de jaarlijkse supermarktverkoop in alle regio’s van de wereld. Vooral de verkoop van vers voedsel groeit gestaag. En ook de eisen van consumenten worden strenger. Er zijn meningen over waar voedsel vandaan komt, hoe ‘duurzaam’ een leverancier is, en op lokale ingrediënten.

Het gebruik van blockchain geeft de consument (meer) zekerheid over de ingrediënten in de producten die ze aankopen. Zo stijgt het vertrouwen, en verhoogt de loyaliteit.

“Blockchain helpt om vertrouwen te geven aan klanten”, vertelt Joanne Joliet, onderzoeksdirecteur bij Gartner. “Supermarkten zijn aan het testen met blockchaintechnologie, primair om transparantie te bieden voor hun producten. Daarnaast heeft het een functie in bijvoorbeeld terugroepacties.”

Nederlandse initiatieven

Sommige supermarktketens hebben al geëxperimenteerd met blockchain. We zien vooral beweging bij de grotere concerns. Zo vraagt (of forceert) Walmart leveranciers van bladgroenten om een volgsysteem te gebruiken gebaseerd op blockchaintechnologie. Ook Unilever en Nestlé gebruiken blockchain, bijvoorbeeld om voedselbesmetting eenvoudiger te kunnen traceren.

In Nederland was Albert Heijn de eerste die naar buiten kwam met berichten over blockchain. In eerste instantie ging de berichtgeving over sinaasappelen. Later kwamen daar eieren bij. De AH gebruikt blockchain om de productieketen van deze producten inzichtelijk te maken, inclusief een webapplicatie waarmee consumenten zelf gegevens erover kunnen inzien.

Recent schreven we ook over de blockchainbanaan van supermarktketen PLUS. De supermarkt laat klanten zien waar de bananen vandaan komen, en heeft onder anderen als doel om de lokale bananenboer van een eerlijke prijs te voorzien.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Steun

LekkerCryptisch wordt gesteund door BLOX.

Altijd op de hoogte