Logistiek dienstverleners lanceren op blockchain gebaseerd platform voor automotive-sector

Vier Europese logistiek dienstverleners gaan samenwerken aan een (meer) datagedreven automotive-sector. De inzet van blockchain moet onder anderen nieuwe business modellen mogelijk maken. Dit zijn de plannen.

Adoptie

Logistiek dienstverleners lanceren op blockchain gebaseerd platform voor automotive-sector
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

Vinturas

Vinturas is de naam van het samenwerkingsverband waarin vier bedrijven hun krachten bundelen: Autolink Group, Axess Logistics, Koopman Logistics Group en NVD. Onder aanvoering van Jon Kuiper, voorheen de CEO van Koopman Logistics, willen de bedrijven blockchain gebruiken om diverse processen in de logistieke sector te verbeteren.

Op de website van het consortium lezen we dat er forse plannen zijn. Het idee is dat logistiek dienstverleners meer data gaan delen. Niet alleen om de keten transparanter of efficiënter te maken. De gedachte is dat het leidt tot nieuwe business modellen. Voorbeelden daarvan ontbreken.

IBM levert technologie

Net als Volkswagen en Moovster (mobiliteitsstartup) gaat Vinturas gebruik maken van IBM’s blockchaindiensten. “De huidige logistieke infrastructuur in de autosector kent verschillende applicaties en verschillende gescheiden informatiestromen. Dit maakt het onmogelijk om voertuigen te volgen tijdens hun reis naar het autobedrijf”, meldt Vinturas.

Met behulp van blockchaintechnologie moeten al deze verschillende onderdelen samengebracht worden. De ‘realtime data’ wordt toegankelijk gemaakt voor alle deelnemers aan de keten, van fabrikant tot salesorganisaties.

“Dit leidt tot een aanzienlijke verbetering van de ‘customer journey’ van de klant”, schrijft Vinturas. “Het Vinturas-platform stelt fabrikanten en fleetowners in staat om Europese logistieke stromen bijna ‘real-time’ te beheren. Hierdoor verbetert de planning, worden voorraden en netwerken geoptimaliseerd en dat tegen lagere kosten.”

Kilometerfraude

De term blockchain komt steeds vaker langs in de context van supply chains en de logistieke sector. Eind april kwam bijvoorbeeld naar buiten dat BMW de strijd aan gaat met ‘tellerfraude’. Op dit moment profiteren terugdraaiers van het feit dat bij grensoverschrijdende transacties de kilometerstand onvoldoende wordt gecontroleerd. Samen met VeChain doet de autofabrikant een poging daar wat aan te doen.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Steun

LekkerCryptisch wordt gesteund door BLOX.

Altijd op de hoogte