Moederbedrijf Louis Vuitton onthult blockchain voor luxeproducten

Donderdag is AURA formeel onthuld. Het is een blockchainplatform voor luxeproducten, voortgekomen uit een samenwerking tussen het moederbedrijf van Louis Vuitton (LVMH), Microsoft, en ConsenSys. Dit zijn de plannen.

Adoptie

Moederbedrijf Louis Vuitton onthult blockchain voor luxeproducten
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

Softwarebedrijf ConsenSys publiceerde het persbericht (PDF) waarin het nieuwe blockchainnetwerk officieel onthuld werd. De software wordt gebruikt om de geschiedenis van producten in kaart te brengen enerzijds, en het kunnen garanderen van authenticiteit anderzijds.

De ‘launching brands’ zijn LVMH’s Louis Vuitton en parfummerk Christian Dior. Andere merken van LVMH gaan er op een later moment aan deelnemen. Er zijn ook gesprekken met andere groepen in de luxesector.

Gebaseerd op JP Morgan’s Quorum

AURA is gebaseerd op het (inmiddels veelbesproken) blockchainproduct van JP Morgan. Dat is een ‘enterprise-versie’ van Ethereum. Daarmee vallen wat puzzelstukjes op hun plek. Eerder benoemde Microsoft Quorum tot ‘voorkeursblockchain’ van Microsoft Azure. Eén keer raden waar AURA gehost wordt: juist, Azure Cloud.

“AURA is baanbrekende innovatie voor de luxesector”, aldus Ken Timsit, directeur bij ConsenSys. “We zijn trots dat we met LVMH kunnen samenwerken aan een initiatief dat gericht is op de hele sector. Ethereum’s blockchaintechnologie wordt op een echt decentrale manier gebruikt, en de integriteit en belangen van deelnemers worden beschermd.”

Waarom Timsit in het persbericht refereert aan Ethereum is onduidelijk. Ja, Quorum is een fork van Ethereum, maar met het publieke Ethereum-netwerk heeft het niets te maken. Zijn uitspraak dat er hier “echt decentraal” gewerkt wordt, is ook dubieus.

Productechtheid

Productechtheid is één van de meestgehoorde toepassingen van blockchaintechnologie. Eind vorig jaar kwam bijvoorbeeld naar buiten dat Seagate blockchain in gebruik neemt in strijd tegen namaakschijven. Ook lazen we dat fans van de LA Kings hun fanartikelen ermee kunnen verifiëren. Het meest recente bericht kwam van e-commerce-gigant Rakuten. De Japanse ‘Amazon’ gebruikt Techrock’s blockchain om nepperts van echte te kunnen onderscheiden.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Steun

LekkerCryptisch wordt gesteund door BLOX.

Altijd op de hoogte