Alles over de nieuwe economie onder één dak.

Liquidateur gehackte Cryptopia wil dat klanten hun crypto terugkrijgen

Bram de Vries
Bram de Vries

Cryptopia wordt geliquideerd en is nu bijna twee weken offline. Accountantskantoor Grant Thornton voert de liquidatie uit en stelt klanten gerust: ‘we willen dat iedereen z’n tokens terugkrijgt’. Dit is hoe de liquidateur het aanpakt.

Exchange Cryptopia

Woensdag 15 mei kwam naar buiten dat “besloten is dat overdracht aan liquidators het beste is voor klanten, medewerkers, en andere stakeholders”. De deuren van Cryptopia zijn gesloten, en alle gebruikers zijn buitengesloten van hun account.

Er is nog weinig bekend over de liquidatieprocedure. Cryptopia heeft een aantal veelgestelde vragen online gezet. Bijna alle antwoorden komen neer op ‘pas als het onderzoek is afgerond weten we meer’. Het lijkt erop dat het proces een aantal maanden gaat duren.

Behoud van data

Grant Thornton is de zogeheten liquidateur. Officieel is dat ‘de persoon die met de vereffening van een zaak belast is’. Eenvoudiger gezegd: het accountantskantoor is verantwoordelijk voor het verloop van de gehele procedure.

In een officiële update vertelt Grant Thornton dat het een verzoek heeft ingediend bij een New Yorkse faillissementsrechtbank om de data van Cryptopia te behouden. Dat betekent allereerst dat de Nieuw-Zeelandse liquidatie erkent moet worden in de Verenigde Staten. Vervolgens krijgt de webhoster de opdracht om de data van Cryptopia intact te laten.

Tokens terug naar klanten

Het achterliggende doel hiervan is het veiligstellen van gegevens over klanten. Denk aan de hoeveelheid tokens die iemand in bezit had, en zijn persoonlijke informatie. Want, zo zegt Grant Thornton: “Ons doel is om het portfolio van klanten te beschermen en behouden.”

Duidelijk is dat het voor Grant Thornton ook één van de eerste keren is dat het voor deze uitdaging heeft gestaan. “We winnen juridisch advies in over onze verantwoordelijkheden ten opzichte van alle verschillende bezittingen [van Cryptopia]”.

De update sluit af met een opmerking over de verwachte doorlooptijd. “We verwachten dat het veiligstellen van de gegevens en het terugsturen van tegoeden van rekeninghouders minimaal enkele maanden in beslag gaat nemen”, schrijft Grant Thornton. “We begrijpen dat deze vertraging frustrerend is voor rekeninghouders. Daarom proberen we de problemen zo snel als (redelijkerwijs) mogelijk op te lossen.”

Bram de Vries

Bram de Vries

Schrijft al jaren, maar nog relatief kort over de cryptowereld. Nieuwsgierig naar de nieuwe economie, en krijgt bij LekkerCryptisch de mogelijkheid daar actief in te groeien. Kijkt uit naar de komende 3 spannende jaren.

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.