‘Visa, PayPal, en Uber aan boord’, Facebook’s GlobalCoin krijgt steun van BigTech?

Volgens de Wall Street Journal (WSJ) heeft Facebook al meer dan 12 bedrijven bereid gekregen om in Facebook’s eigen cryptovaluta te investeren en aan het netwerk bij te dragen, waaronder namen als Visa en PayPal. Zit er een schaduwzijde aan?

Bedrijfsleven

‘Visa, PayPal, en Uber aan boord’, Facebook’s GlobalCoin krijgt steun van BigTech?
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

$10 miljoen per deelnemer

In het WSJ-artikel wordt gesteld dat de bedrijven elk “plusminus $10 miljoen investeren in een samenwerkingsverband voor het beheer van de digitale munt”. Die munt wordt door WSJ ‘Libra’ genoemd, in plaats van ‘GlobalCoin’. Wat de naam precies wordt, is nog onbekend. Dat komt omdat Facebook zelf nog niets over dit onderwerp naar buiten heeft gebracht.

Het opgehaalde geld dient als dekking voor de cryptovaluta die in omloop wordt gebracht, en is daarom essentieel voor de creatie ervan. Het achterliggende doel van die dekking is om te voorkomen dat de waarde van Facebook’s cryptomunt (sterk) flucteert.

BigTech-bedrijven

Volgens WSJ zijn er nu “meer dan een dozijn bedrijven bij betrokken”. We zien veel BigTech-bedrijven terugkomen: Visa, Mastercard, PayPal, Uber, Stripe, Booking.com, en MercadoLibre. Het idee van een nieuw betalingsnetwerk is kennelijk aantrekkelijk genoeg om op in te stappen.

Maar waar tekent zo’n investeerder eigenlijk voor? “Creditcardbedrijven zijn er al langer bang voor dat een techgigant marktaandeel van ze overneemt”, schrijft WSJ. “Door aan Libra deel te nemen kunnen ze de ontwikkelingen bij Facebook goed in de gaten houden en meeprofiteren als het een succes wordt.”

Schaduwzijde?

In bovenstaand scenario gaat het vooral om zelfbehoud en/of grote winsten. Een ander scenario draait om gegevens van gebruikers. Data, het ‘goud van het internettijdperk’. Advocaat Preston Byrne deelt zijn gedachten over deze schaduwzijde:

Byrne’s angst is dat gegevens van mensen op nóg meer plekken terecht gaan komen dan nu het geval is. Betaaldata in handen krijgen van de ruim 2 miljard gebruikers van Facebook voor slechts $10 miljoen. Op de eerste rang voor een duppie.

Opvallend is ook de samenloop van deze ontwikkelingen met de totstandkoming van vernieuwde FATF-aanbevelingen. Simon Lelieveldt suggereert dat de FATF vergeten is dat ook BigTech op crypto kan inzetten. Volgens Lelieveldt krijgt Facebook zo een ‘free privacy pass’:

Dit artikel heeft deze tags

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Steun

LekkerCryptisch wordt gesteund door BLOX.

Altijd op de hoogte