Alles over de nieuwe economie onder één dak.

‘Visa, PayPal, en Uber aan boord’, Facebook’s GlobalCoin krijgt steun van BigTech?

Peter Slagter
Peter Slagter

Volgens de Wall Street Journal (WSJ) heeft Facebook al meer dan 12 bedrijven bereid gekregen om in Facebook’s eigen cryptovaluta te investeren en aan het netwerk bij te dragen, waaronder namen als Visa en PayPal. Zit er een schaduwzijde aan?

Bedrijfsleven

$10 miljoen per deelnemer

In het WSJ-artikel wordt gesteld dat de bedrijven elk “plusminus $10 miljoen investeren in een samenwerkingsverband voor het beheer van de digitale munt”. Die munt wordt door WSJ ‘Libra’ genoemd, in plaats van ‘GlobalCoin’. Wat de naam precies wordt, is nog onbekend. Dat komt omdat Facebook zelf nog niets over dit onderwerp naar buiten heeft gebracht.

Het opgehaalde geld dient als dekking voor de cryptovaluta die in omloop wordt gebracht, en is daarom essentieel voor de creatie ervan. Het achterliggende doel van die dekking is om te voorkomen dat de waarde van Facebook’s cryptomunt (sterk) flucteert.

BigTech-bedrijven

Volgens WSJ zijn er nu “meer dan een dozijn bedrijven bij betrokken”. We zien veel BigTech-bedrijven terugkomen: Visa, Mastercard, PayPal, Uber, Stripe, Booking.com, en MercadoLibre. Het idee van een nieuw betalingsnetwerk is kennelijk aantrekkelijk genoeg om op in te stappen.

Maar waar tekent zo’n investeerder eigenlijk voor? “Creditcardbedrijven zijn er al langer bang voor dat een techgigant marktaandeel van ze overneemt”, schrijft WSJ. “Door aan Libra deel te nemen kunnen ze de ontwikkelingen bij Facebook goed in de gaten houden en meeprofiteren als het een succes wordt.”

Schaduwzijde?

In bovenstaand scenario gaat het vooral om zelfbehoud en/of grote winsten. Een ander scenario draait om gegevens van gebruikers. Data, het ‘goud van het internettijdperk’. Advocaat Preston Byrne deelt zijn gedachten over deze schaduwzijde:

Byrne’s angst is dat gegevens van mensen op nóg meer plekken terecht gaan komen dan nu het geval is. Betaaldata in handen krijgen van de ruim 2 miljard gebruikers van Facebook voor slechts $10 miljoen. Op de eerste rang voor een duppie.

Opvallend is ook de samenloop van deze ontwikkelingen met de totstandkoming van vernieuwde FATF-aanbevelingen. Simon Lelieveldt suggereert dat de FATF vergeten is dat ook BigTech op crypto kan inzetten. Volgens Lelieveldt krijgt Facebook zo een ‘free privacy pass’:

Peter Slagter

Peter Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Actief met cryptovaluta sinds de opkomst van de bitcoin. Houdt van het innovatieve karakter van crypto en blockchaintechnologie, en volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Verbindt graag techniek met business, en houdt ervan moeilijke concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Meer nieuws

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.