Alles over de nieuwe economie onder één dak.

Facebook onthult Libra: ‘betaalmiddel voor miljarden mensen’, gebaseerd op blockchain

Peter Slagter
Peter Slagter

Het is zover: Facebook heeft dinsdag samen met diverse partners Libra onthuld. Betalen moet zo ‘makkelijk worden als het versturen van berichten’. We hebben op een rij gezet wat je erover weten moet.

Adoptie

Na wekenlang de boventoon gevoerd te hebben in het geruchtencircuit is eindelijk de app uit de mouw: Libra. Over het geheel genomen (b)lijkt eerdere berichtgeving redelijk accuraat te zijn geweest. Toch is het goed om de informatie uit eerste hand nog eens op een rij te zetten.

Het Libra-ecosysteem

Libra is de naam van het betaalmiddel. In de aankondiging van Facebook wordt het woord ‘cryptocurrency’ niet gebruikt. In plaats daarvan wordt het ‘digitale valuta’ genoemd, of simpelgezegd: digitaal geld. Wel wordt blockchaintechnologie expliciet genoemd, onder anderen om te onderbouwen dat het om veilig geld gaat.

In Zwitserland is Libra gevestigd, de non-profit organisatie die verantwoordelijk is voor dit betaalmiddel. In dat samenwerkingsverband is Facebook de drijvende kracht, maar ook andere bedrijven nemen eraan deel, waaronder Mastercard, Visa, PayPal, eBay, Spotify, Uber, Lyft, en Vodafone.

Voor het gebruik van Libra is door een dochteronderneming van Facebook een (digitale) portemonnee ontwikkeld: Calibra. Dit lijkt het merk te zijn waarmee Libra zich richt op de consument, getuige de manier waarop de website is opgezet. Concreet is Calibra een financieel dienstverlener. De portemonnee wordt in 2020 vrijgegeven, na de lancering van het Libra-netwerk.

Wat betreft dat netwerk: dat wordt aangedreven door de Libra-blockchain. Voor zover bekend is dat een zogeheten permissioned blockchain. Dat betekent dat alleen daartoe aangewezen deelnemers in aanmerking komen om een node (validator) te draaien. Op dit moment zijn er 28 organisaties bij betrokken. Al die organisaties zijn aangesloten bij de Libra Association. Het ledenaantal moet de komende maanden naar 100 groeien.

Bij de lancering is ook de Libra-whitepaper vrijgegeven. Daarin zijn meer details over het ecosysteem te verkrijgen.

Governance via Libra Association

Het samenwerkingsverband van deelnemers, de Libra Association, is verantwoordelijk voor het beheer van het netwerk. Daarmee poogt Facebook aan te tonen dat zij niet de alleenheerser zijn over het netwerk, en dat er bovendien democratische besluitvorming aan ten grondslag ligt.

Het bestuur van de vereniging bepaalt het beleid met betrekking tot de nodes en de reserves die moeten worden aangehouden. Maar voor beslissingen is minimaal een tweederdemeerderheid nodig. Dat geldt ook voor de validatie van transacties door nodes binnen het blockchainnetwerk.

Om het idee dat het om een decentraal netwerk gaat kracht bij te zetten, stelt Libra in de whitepaper toe te werken naar een echt permissionless netwerk. Dat zou over vijf jaar zo moeten zijn: een publiek Libra-netwerk gebaseerd op Proof-of-Stake consensus.

Consumentenbescherming

Het idee achter Libra is dat mensen wereldwijd toegang krijgen tot financiële diensten. En daar bovendien (veel) minder voor gaan betalen. Dat betekent dat er extreem gefocust wordt op toegankelijkheid. Denk aan de beschikbaarheid van Libra als betaalmiddel in Whatsapp, Facebook’s Messenger, en diensten van betrokken partners.

Maar ook Facebook komt met haar initiatieven niet uit onder de plicht consumenten te moeten beschermen. Of privacywetgeving. Daarom belooft Libra vergelijkbare verificatie en fraudebescherming te bieden als banken en creditcardbedrijven. Bovendien belooft Libra om gebruikers schadeloos te stellen als malafide gebruikers toegang gekregen hebben tot een account van een gebruiker.

In de aankondiging wordt ook ingegaan op een heet hangijzer: het gebruik van gegevens voor advertentiedoeleinden. In ieder geval wordt in de kleine lettertjes van Calibra gesteld dat daar niet aan begonnen wordt, tenzij een gebruiker daar expliciet toestemming voor geeft. Wel worden persoonsgegevens gebruikt ‘om criminele activiteiten te voorkomen’.

Security token offering

Feitelijk lanceert Libra twee cryptovaluta: Libra en de Libra Investment Token. De tweede is een security en kan daarom niet zonder aan strikte regelgeving (waar in Amerika de SEC op toeziet) te voldoen op de markt gebracht worden. Daarom wordt dit token enkel aan leden van de vereniging en aan geaccrediteerde beleggers verkocht.

Een deel van die Investment Tokens is overigens al uitgegeven aan de leden van de Libra Association. Zij moesten namelijk $10 miljoen betalen om mee te mogen doen. In ruil daarvoor kregen ze een zak security tokens. Het voordeel daarvan? De delen in de winst op het door Libra beheerder vermogen. Dat wordt onder de tokenhouders verdeeld.

Tenslotte

Libra en het ecosysteem eromheen zijn nog in ontwikkeling. De kans is daarom groot dat er nog details veranderen. Daarnaast is er veel informatie naar buiten gebracht, waarvan een deel nog verteerd moet worden. We verwachten daarom de komende tijd meer informatie, en duiding ervan, naar buiten te kunnen brengen.

Peter Slagter

Peter Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Actief met cryptovaluta sinds de opkomst van de bitcoin. Houdt van het innovatieve karakter van crypto en blockchaintechnologie, en volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Verbindt graag techniek met business, en houdt ervan moeilijke concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Meer nieuws

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.