QR-codes zijn passé: in China betaal je met je gezicht

In diverse steden in China nemen verkopers een nieuwe betaalmethode in gebruik. Bij de supermarkt en bakkerij betaal je daar met je... gezicht. Wordt de QR-code ingeruild voor gezichtsherkenning?

Regionaal

QR-codes zijn passé: in China betaal je met je gezicht
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

De QR-code is een bepaald soort streepjescode, ontwikkeld door een dochteronderneming van het Japanse bedrijf Denso. De letters QR zijn een afkorting van Quick Response. Het werd ontwikkeld om snel te kunnen decoderen, oorspronkelijk voor de identificatie van auto-onderdelen.

In China zijn QR-codes wijdverbreid in gebruik genomen voor betalingen. Waar je in Nederland even pint, betaal je in China middels zo’n streepjescode, bijvoorbeeld met gebruik van je smartphone. En nog voordat de QR-code gemeengoed is geworden in Nederland, lijkt het in China alweer passé.

Diverse winkeliers maken de overstap naar betalen aan de hand van gezichtsherkenning. Het wordt gezien als de volgende stap in het kader van gebruiksgemak. Slechtzienden of analfabeten kunnen zo ook eenvoudig betalingen uitvoeren. Er is geen apparaat meer nodig.

Alipay, onderdeel van Alibaba, rolde haar gezichtsherkenningssysteem Dragonfly vorig jaar december uit. Inmiddels is het in meer dan 300 steden in China in gebruik genomen. Drie maanden later kwam ook WeChat Pay met een soortgelijke oplossing. “Betalen met je gezicht is makkelijk”, aldus David Wang. “Het scheelt me tijd. Het enige dat ik hoef te doen is naar de camera kijken.”

Iedereen heeft een mening

Onder de noemer Opinie schrijven we regelmatig over een spraakmakende podcast, video of tweetstorm. We zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met de spreker of schrijver, maar vinden het interessant genoeg om te delen, duiden en ondertitelen.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.