Indiaas verbod op crypto kost het land naar schatting $12,9 miljard

Het in India beoogde verbod op cryptovaluta gaat het land een kleine 13 miljard dollar kosten, aldus onderzoeksbedrijf Crebaco Global. Maar dat potentiële verlies lijkt een ban niet in de weg te staan.

Regelgeving

Indiaas verbod op crypto kost het land naar schatting $12,9 miljard
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

De laatste jaren zijn in India aardig wat stappen gezet om het gebruik van cryptovaluta moeilijk te maken. Het verbod dat in het geruchtencircuit circuleerde, blijkt echt ter tafel gebracht. Overheidsfunctionarissen lijken eensgezind: cryptovaluta zijn gevaarlijk. De cryptosector in het land heeft nu z’n hoop gevestigd op lobbywerk vanuit het bedrijfsleven.

Sidharth Sogani, CEO van onderzoeksbureau Crebaco Global, schat in dat het verbod India veel geld gaat kosten: $12,9 miljard, primair door het verlies van werk. Denk aan het ontwikkelen van bedrijfsplannen, advocaten, event management, en simpelweg werknemers van startups.

“We hebben rapporten ingediend en gesprekken gevoerd met het ministerie van Financiën”, aldus Sogani, die meerdere keren in contact is geweest met de overheid. “We waren verrast dat, ondanks die gesprekken, toch op een verbod wordt aangestuurd in het wetsvoorstel.”

Toch is Sogani optimistisch dat de overheid uiteindelijk op een middenweg uitkomt. “Ze moeten het wel reguleren. Als ze dat niet doen, rijst de vraag hoe ze dat verbod gaan handhaven”, vertelt Sogani. “Daar hebben ze de middelen niet voor, gegeven de 1,3 miljard inwoners van India.”

Iedereen heeft een mening

Onder de noemer Opinie schrijven we regelmatig over een spraakmakende podcast, video of tweetstorm. We zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met de spreker of schrijver, maar vinden het interessant genoeg om te delen, duiden en ondertitelen.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.