Jaaroverzicht 2020

Wat een waanzinnig jaar was 2020. De ene belangwekkende ontwikkeling volgde de andere op. De mijlpalen vlogen je om de oren. En als toetje een all time high voor bitcoin. We hebben ons jaaroverzicht opgedeeld in zes artikelen, en dit is het overzicht.

Waarom dit dossier je tijd waard is

Je hebt van die jaren dat je grote moeite moet doen om uit de voortdurende stroom nieuwsberichtjes een paar doorbraken van betekenis te halen. Begin 2020 schreven we in ons manifesto: In de crypto-wereld is het niet anders. Veel onzin, veel onbenulligheid, veel speculatie, veel napraterij en veel herhaling. Ruis. Onze missie is om het signaal te ontdekken, en daarover te schrijven.

De inkt was nog niet droog en er begon een periode waarin de ene belangwekkende ontwikkeling de andere opvolgde. De mijlpalen vlogen je om de oren. We hebben ze verdeeld in vijf artikelen en bij elkaar gezet in dit dossier.

Artikelen

Dit zijn alle artikelen in dit dossier. Het is raadzaam om ze in de door ons gecureerde volgorde te lezen.

• 2020: Het eerste jaar van de economische coronacrisis

‘A crisis like no other’, noemde IMF-baas Kristalina Georgieva de economische gevolgen van de coronacrisis. We blikken terug op het eerste jaar van de economische coronacrisis, met daarin een beduidende rol voor bitcoin.

• 2020: Het jaar van de halving en bitcoin als het digitale goud

Voor bitcoin was 2020 een jaar van diepe dalen en hoge pieken. Na de halving schreef de munt nieuwe prijsrecords en werd met verve een plek op de wereldmarkt ingenomen als het digitale goud. We blikken terug op een bewogen bitcoinjaar.

• 2020: Het jaar van decentralized finance en stablecoins

In juni had haast niemand ervan gehoord en in augustus was er $10 miljard aan onderpand in ondergebracht. Decentralized finance was één van de verrassingen van 2020. Piepjonge, experimentele technologie met grote risico's en grote kansen, waar ook Ethereum en stablecoins van profiteerden.

• 2020: Het jaar van nieuwe regels en digitaal centralebankgeld

Er is geen financieel instrument dat groot wordt zonder dat er een beschermend web van regels omheen wordt gesponnen. Rond bitcoin en andere cryptovaluta is dat web in 2020 flink verstevigd. We blikken terug op een jaar met nieuwe regels en de opkomst van digitaal centralebankgeld.

• 2021: Waar gaan wij volgend jaar op letten?

Wordt 2021 het jaar waarin het eerste land bitcoin in de staatskas stopt? Het jaar waarin je meer dan $100.000 moet betalen voor een bitcoin? In dit slot van ons jaaroverzicht kijken we vooruit naar waar je komende jaar op moet letten.

• Het jaaroverzicht van 2020: de belangrijkste mijlpalen op een rij

Wat een waanzinnig jaar was 2020. De ene mijlpaal volgde de andere op, van halving tot aan financiële bazooka. Het toetje? Een prijsrecord voor bitcoin. We hebben ons jaaroverzicht opgedeeld in zes artikelen, met dit artikel als wegwijzer.

Altijd op de hoogte