Drie Belgische bedrijven gebruiken blockchain in gevecht tegen digitale reclamefraude

ENGIE België, Space, en Roularta Media hebben hun krachten gebundeld ter bestrijding van digitale reclamefraude. Blockchain wordt ingezet met als doel om ‘domain spoofing’ op te sporen en te elimineren. Dit is hoe het werkt.

Adoptie

Drie Belgische bedrijven gebruiken blockchain in gevecht tegen digitale reclamefraude
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

Miljardenverlies

“Digitale reclamefraude kost de industrie miljarden”, vertelt Philippe Belpaire, bestuurder bij Roularta Media. Roularta is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep. Roularte Digital verzorgt marketing via internet — digitale advertenties.

Domain spoofing is een concreet probleem in de wereld van online advertenties. Het is een manier waarop malafide websites zich voordoen als een legitieme uitgever. Op die manier worden reclame-inkomsten effectief gestolen, en kan de effectiviteit van een advertentiecampagne tot het nulpunt zakken.

Blockchain tegen fraude

Space is het grootste Belgische mediabureau. “Wij weten dat fraude een grote zorg is voor adverteerders”, vertelt François Chaudoir, de CEO van Space. Daarom zocht Chaudoir naar een klant om de blockchainoplossing van Rebel AI te testen. Daarmee zou de advertentiefraude opgespoord en uitgeroeid kunnen worden.

Chaudoir vond in ENGIE België de ideale klant om deel te nemen aan dit experiment. ENGIE is een industriële groep in België, onder andere betrokken bij de energietransitie en de productie van groene energie. ENGIE koopt regelmatig advertentieruimte in, en heeft wel oor naar een oplossing tegen de praktijken waar ze geld mee verliezen.

Om de cirkel rond te maken: het duo vond in Roularte de partij die mee wilde werken. “Roularta is er trots op zijn adverteerders 100% gevalideerde impressies te kunnen garanderen, gebruikmakend van de blockchain-technologie. We hopen in de toekomst meer uitgevers te overtuigen om deze technologie te gebruiken en kijken ernaar uit om van België een transparantere plaats te maken”, vertelt Belpaire in een persbericht.

Binnenkort eerste resultaten

De oplossing van Rebel AI bestaat uit drie componenten: identiteit, consensus, en currency. Dat laatste — een eigen cryptocurrency — is overigens niet nodig om het platform te gebruiken.

Iedere uitgever van advertenties krijgt een unieke identiteit die voordat een advertentie wordt weergegeven wordt gecontroleerd. Daarmee worden de bekende methodes om te frauderen onschadelijk gemaakt. Alle gebeurtenissen worden bijgehouden op Rebel’s blockchain. Zo is er een exacte audit trail in te zien.

Over een paar weken worden de eerste resultaten verwacht.

Iedereen heeft een mening

Onder de noemer Opinie schrijven we regelmatig over een spraakmakende podcast, video of tweetstorm. We zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met de spreker of schrijver, maar vinden het interessant genoeg om te delen, duiden en ondertitelen.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.