Alles over de nieuwe economie onder één dak.

Drie Belgische bedrijven gebruiken blockchain in gevecht tegen digitale reclamefraude

Peter Slagter
Peter Slagter

ENGIE België, Space, en Roularta Media hebben hun krachten gebundeld ter bestrijding van digitale reclamefraude. Blockchain wordt ingezet met als doel om ‘domain spoofing’ op te sporen en te elimineren. Dit is hoe het werkt.

Adoptie

Miljardenverlies

“Digitale reclamefraude kost de industrie miljarden”, vertelt Philippe Belpaire, bestuurder bij Roularta Media. Roularta is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep. Roularte Digital verzorgt marketing via internet — digitale advertenties.

Domain spoofing is een concreet probleem in de wereld van online advertenties. Het is een manier waarop malafide websites zich voordoen als een legitieme uitgever. Op die manier worden reclame-inkomsten effectief gestolen, en kan de effectiviteit van een advertentiecampagne tot het nulpunt zakken.

Blockchain tegen fraude

Space is het grootste Belgische mediabureau. “Wij weten dat fraude een grote zorg is voor adverteerders”, vertelt François Chaudoir, de CEO van Space. Daarom zocht Chaudoir naar een klant om de blockchainoplossing van Rebel AI te testen. Daarmee zou de advertentiefraude opgespoord en uitgeroeid kunnen worden.

Chaudoir vond in ENGIE België de ideale klant om deel te nemen aan dit experiment. ENGIE is een industriële groep in België, onder andere betrokken bij de energietransitie en de productie van groene energie. ENGIE koopt regelmatig advertentieruimte in, en heeft wel oor naar een oplossing tegen de praktijken waar ze geld mee verliezen.

Om de cirkel rond te maken: het duo vond in Roularte de partij die mee wilde werken. “Roularta is er trots op zijn adverteerders 100% gevalideerde impressies te kunnen garanderen, gebruikmakend van de blockchain-technologie. We hopen in de toekomst meer uitgevers te overtuigen om deze technologie te gebruiken en kijken ernaar uit om van België een transparantere plaats te maken”, vertelt Belpaire in een persbericht.

Binnenkort eerste resultaten

De oplossing van Rebel AI bestaat uit drie componenten: identiteit, consensus, en currency. Dat laatste — een eigen cryptocurrency — is overigens niet nodig om het platform te gebruiken.

Iedere uitgever van advertenties krijgt een unieke identiteit die voordat een advertentie wordt weergegeven wordt gecontroleerd. Daarmee worden de bekende methodes om te frauderen onschadelijk gemaakt. Alle gebeurtenissen worden bijgehouden op Rebel’s blockchain. Zo is er een exacte audit trail in te zien.

Over een paar weken worden de eerste resultaten verwacht.

Peter Slagter

Peter Slagter

Eén van de oprichters van LekkerCryptisch. Actief met cryptovaluta sinds de opkomst van de bitcoin. Houdt van het innovatieve karakter van crypto en blockchaintechnologie, en volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Verbindt graag techniek met business, en houdt ervan moeilijke concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Meer nieuws

Reageer

Wil je naar aanleiding van dit bericht verder praten? Heb je een vraag, een aanvulling, of had je het zelf anders geschreven? Laat het ons weten, en praat mee in onze community. Veel directer, én een stuk gezelliger dan zo'n ouderwets reactieformulier. De groep is actief, behulpzaam, en voor iedereen toegankelijk.

Blijf op de hoogte

Wil je direct nieuwe blogposts lezen? Alle nieuwe publicaties plaatsen we op Twitter. Je kunt daar ook de belangrijkste ontwikkelingen volgen.