Eenderde van midden- en kleinbedrijf (mkb) in VS accepteert crypto voor betalingen

Op steeds meer plekken kan je betalen met cryptovaluta. Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst eenderde van het midden- en kleinbedrijf in de VS crypto accepteert voor hun goederen of diensten. Vooral jonge bedrijven lijken er happig op.

Markt

Eenderde van midden- en kleinbedrijf (mkb) in VS accepteert crypto voor betalingen
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

36% van Amerikaanse MKB’ers accepteert crypto

De Amerikaanse verzekeraar Hartford Stam Boiler (HSB) heeft onderzoek laten doen naar de acceptatie van cryptovaluta als betaalmiddel. Daaruit blijkt dat relatief jonge bedrijven het meest happig zijn op de introductie van nieuwe betaalmiddelen. Een kleine 50% van de bedrijven waar je met cryptovaluta kan betalen is minder dan vijf jaar geleden opgericht. Slechts 21% van de acceptanten bestaat al meer dan 20 jaar.

Van de gehele groep bedrijven stelt HSB dat 36 procent vriendelijk tegenover cryptovaluta staat. Maar liefst 59% van die bedrijven heeft eerder cryptovaluta aangekocht voor eigen gebruik.

In het persbericht wordt niet genoemd op welke manier(en) dergelijke betalingen worden verwerkt. Vermoedelijk gaat het in de meeste gevallen om een koppeling met nieuwe betalingsverwerkers of kassasystemen. In dat geval is het gebruikelijk dat de ondernemer direct uitbetaald wordt in de lokale (fiat)valuta.

Risico’s

HSB waarschuwt voor de risico’s rondom de acceptatie van cryptovaluta. “Fraude kan ee nserieus probleem zijn”, aldus Timonthy Zeilman, vicepresident van HSB. “Op een aantal exchanges zijn grote bedragen aan cryptovaluta gestolen. Kleinere bedrijven, zeker startups, kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om bedonderd te worden.”

Volgens Zeilman zijn er talloze manieren waarop kleine bedrijven het slachtoffer kunnen worden van dieven. Als voorbeelden noemt hij “geavanceerde digitale aanvallen en malware infecties via e-mail”. De brug naar risico’s wordt gemaakt omdat HSB als dienstverlener op de markt van fraudepreventie actief is.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 509 bedrijven in de VS. Volgens HSB heeft het resultaat een betrouwbaarheidsinterval van 95%. Dat betekent dat een identieke steekproef 95 van de 100 keer een soortgelijk resultaat zou opleveren.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Student van complexe systemen. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Achtergrond in de IT en geneeskunde. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Altijd op de hoogte