Cryptoplatform Knaken gaat Europa in met Feyenoord en Ajax

Na Sparta betreden ook Ajax en Feyenoord de wereld van cryptovaluta. Beide clubs hebben vandaag bekend gemaakt te gaan samenwerken met cryptoplatform Knaken. De rode draad: kennisdeling en opleiding.

Bedrijfsleven

Cryptoplatform Knaken gaat Europa in met Feyenoord en Ajax
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

Europese groeiambitie

Knaken & AjaxHet is de eerste keer dat Ajax en Feyenoord zich actief toeleggen op de markt van cryptovaluta. Eerder zijn ze er enkel zijdelings mee in aanraking gekomen, bijvoorbeeld via het populaire NFT-spel Sorare. Via deze fantasy voetbalgame zijn alle Eredivisie-spelers als Ethereum-token vereeuwigd, en worden daar verhandeld en gebruikt om fictieve wedstrijden mee te spelen.

Opvallend in de bekendmaking is dat beide voetbalclubs de nadruk leggen op kennisdeling en opleiding. “De markt van cryptocurrencies is in volle ontwikkeling en een groeiende groep gebruikers is actief in deze markt. Naast veel groei is er ook veel onduidelijkheid”, zegt Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax. “Bij het sluiten van een partnership met Knaken was het voor ons een belangrijke voorwaarde dat we gezamenlijk aan nieuwe gebruikers uitleggen hoe, waarom, wanneer (en wanneer niet) je op een veilige, verantwoorde en eenvoudige manier in de markt van cryptocurrencies actief kunt zijn.”

Knaken-eigenaar Ronald Jonkers haakt hierop aan en legt uit hoe ze hiermee aan de slag gaan. “Denk aan seminars voor supporters van Feyenoord, of informatieve mailings die in de inbox van Ajax-fans belanden. We willen dat mensen op een verstandige manier starten met crypto”, vertelt Jonkers. “We gaan ook aan de slag met presentaties voor zakelijke partners. Het doel: meer bedrijven in aanraking laten komen met cryptovaluta.”

Knaken & FeyenoordFeyenoord benadrukt daarnaast de groei die Knaken zelf kan doormaken door gebruik te maken van de (social)mediakanalen van de club. Dat komt omdat Knaken deelneemt aan Feyenoords Accelerator-programma, een tak van de voetbalclub die tijd, energie en middelen investeert in “bedrijven die het potentieel hebben om exponentieel te groeien”. “We hebben de ambitie om Knaken in een paar jaar tijd uit te laten groeien tot één van de toppartners van de club”, vertelt Joris van Dijk, commercieel directeur van Feyenoord.

Voor die inzet krijgt Feyenoord een toezegging van Knaken terug. “Halen we vooraf besproken resultaten, vergroten we de sponsordeal het jaar erop”, legt Jonkers uit. “Met meer rechten, maar dus ook een hogere inleg.”

Voor Knaken staan de sponsordeals in het teken van haar ambitie om meer voet aan de grond te krijgen in Europa. “Zowel Ajax als Feyenoord gaan Europa in en hebbenfans in en zelfs buiten Europa”, zegt Jonkers. “Met deze partnerships en de aandacht die we krijgen tijdens wedstrijden zullen we in Nederland en in het buitenland gezien worden. Zo kunnen we nieuwe klanten bereiken.”

Betalen met bitcoin?

Hoewel de ranglijsten in het betaald voetbal jaar op jaar sterk wisselen, wordt de cryptowereld al sinds jaar en dag aangevoerd door één munt: bitcoin. Niet gek, want die is uniek in zijn soort. De onderliggende code kan weliswaar gekopieerd worden, maar zijn emergente eigenschappen en opgebouwde netwerkeffect niet. Niet voor niets is het bitcoin die door de overheid van El Salvador is aangemerkt als wettig betaalmiddel.

Betalen voetbalfans binnenkort ook met bitcoin voor hun biertje in het stadion? “Dat is wel een van de doelstellingen die we binnen Knaken hebben in de looptijd van de sponsorcontracten”, vertelt Jonkers. “Wel op een unieke manier die nog niet eerder gezien is. Daar kan ik nog niets over kwijt. We verkennen overigens ook de inzet van fantokens.”

Sparta ontvangt meer dan 4 bitcoin

Eerder sloot Knaken een sponsordeal met eredivisieclub Sparta Rotterdam. Het beoogde resultaat van die samenwerking was een met bitcoin gevulde spaarpot om de jeugdopleiding mee te betalen. Telkens als Sparta een belangrijke teamprestatie neerzette, ontving de club een beloning in de vorm van bitcoin.

Inmiddels is het Nederlandse voetbalseizoen ten einde en is bekend hoeveel sats door Sparta bij elkaar gevoetbald zijn: iets meer dan 428 miljoen, of 4,28 BTC, ter waarde van zo’n 140.000 euro.

“Sparta heeft dit seizoen toevallig of niet de beste voetbalprestatie neergezet sinds 1996, waardoor de uiteindelijke opbrengst een stuk hoger was dan vooraf verwacht”, licht Jonkers toe. “Maar we zijn allebei erg tevreden over het resultaat. Volgens mij heeft Sparta nog niet besloten wat ze gaat doen met de bitcoinspaarpot. Ik denk dat ze in ieder geval een deel in bitcoin aanhouden.”

Waarom Knaken zich structureel aan de voetballerij verbindt? “Tja, ik ben zelf een voetballiefhebber. Maar we zien ook dat voetbalfans vaak ook mensen zijn die interesse hebben in cryptovaluta”, vertelt Jonkers. “We horen daarnaast dat veel mensen wel willen meedoen, maar er nog niet het vertrouwen voor hebben. Een win-win-win-situatie in de maak, waar club, fan én Knaken beter van worden.”

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Steun

LekkerCryptisch wordt gesteund door:

Altijd op de hoogte