Drie grootste containerverschepers gebruiken nu één blockchain-platform om ladingen te volgen

Het is transportbedrijf Maersk gelukt om twee concurrenten aan te sluiten op TradeLens, het door IBM ontwikkelde blockchainplatform waarmee schepen en ladingen gevolgd kunnen worden. Een verschuiving van concurrentie naar samenwerking?

Bedrijfsleven

Drie grootste containerverschepers gebruiken nu één blockchain-platform om ladingen te volgen
0%
Peter Slagter
Door Peter Slagter

TradeLens werd in augustus 2018 door IBM en Maersk groots gelanceerd. Toentertijd deden er 90 bedrijven mee, die samen meer dan 1 miljoen events per dag op IBM’s blockchainoplossing registreerden via smart contracts. Sindsdien kent het product een moeizame start.

's Werelds grootste zeevrachtvervoerders

Het lijkt er echter op dat die situatie langzaamaan verandert. Het is Maersk gelukt om haar twee grootste concurrenten aan te sluiten. Zowel het Zwitserse Mediterranean Shipping Co. (MSC) als het Franse CMA CGM gaan TradeLens gebruiken om grote delen van de keten te digitaliseren. Voor de beeldvorming: MSC heeft 471 containerschepen, en CMA CGM heeft er 428.

Inmiddels doen er meer dan 100 vervoerders en vrachtbedrijven mee. “MSC en CMA CGM kunnen nu data inzien en toevoegen aan het platform. Daarnaast vervullen ze beide een vitale rol als validator op het blockchainnetwerk. Zo helpen ze de integriteit van het netwerk te bewaken”, vertelt een woordvoerder van IBM.

Concurrenten werken samen

Op TradeLens worden allerlei gegevens over zendingen bijgehouden. Concurrenten kunnen met elkaar verbinden, gegevens delen, en inzicht krijgen in (delen van) elkaars supply chains. Zo ontstaan nieuwe mogelijkheden om ketens efficiënter te maken.

“Digitaal samenwerken is essentieel voor de doorontwikkeling van containerverschepers. Het TradeLens-platform spoort de industrie aan om de supply chain te digitaliseren en samen te werken op basis van gezamenlijke standaarden”, vertelt André Simha, CIO bij MSC. “We geloven dat TradeLens, samen met andere organisaties, die ontwikkeling flink versnellen.”

In de branche van (internationaal) vervoerders wordt nog veel met papieren documentatie gewerkt. Een deel van de gegevens wordt digitaal verstuurd via een 60 jaar oud systeem, de electronic data interchange (EDI). Als dat niet beschikbaar is, wordt teruggevallen op e-mail, fax, of het meegeven van documenten aan de koerier. Je kunt je voorstellen dat er veel tijd en kosten worden bespaard door hieraan gerelateerde processen te digitaliseren.

Dat hier kansen liggen, is ook Samsung niet ontgaan. De techreus ontwikkelde samen met de haven van Rotterdam en ABN AMRO een soortgelijke oplossing voor de transportsector: Samsung Deliver.

Iedereen heeft een mening

Onder de noemer Opinie schrijven we regelmatig over een spraakmakende podcast, video of tweetstorm. We zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met de spreker of schrijver, maar vinden het interessant genoeg om te delen, duiden en ondertitelen.

Over de auteur

Peter Slagter

Peter Slagter

Hoofdredacteur en medeoprichter van LekkerCryptisch. Voorliefde voor techniek en economie, met in het bijzonder de overlap tussen die twee. Vind het leuk om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.